Wednesday, May 13, 2009

Politik Perak drama berbabak-babak...

Nak lepas geram sikit..walaupun bkn masalah aku...ttp masalah negeri aku..tumpah darah aku..
gambar sekadar hiasan untuk tafsiran semua

tengok ler kiri kanan semua Cina
Kiri dan kanan adalah C.I.N.A juga

Sorang ada darah India sorang ada darah Cina..mana satu anda mahu?????

Ini pun sama juga...diapit di kiri kanan..
Dua hari lepas Dato' Seri Nizar Jamaluddin disahkan Menteri Besar Perak. Tiba-tiba pula Dato' Dr Zambry Abdul Kadir diberi semula jawatan itu.Tidakkah situasi ini memeningkan rakyat. Sekejap Zamry sekejap Nizar...mana satu yang betul mana satu yang benar-benar dilantik sebagai Menteri Besar Perak?
Aku yang memang cetek politik ni pun makin bercelaru. Daripada malas ambil tahu tetapi terpaksa ambil tahu sebab perjalanan politik di Perak ibarat drama sebabak yang tidak tahu di mana penghujungnya. Siapalah pengarahnya...ehhmmm...bijak betul dia buat skrip dan cari pelakon-pelakonnya sehingga jadi perhatian seluruh negara. Kalau dibuat filem sure drama berbabak-babak ni akan meletop2. Tak pasal-pasal Datuk Yusof Haslam ambil Nizar, Ngeh ngan Nga tu sebagai pelakon utama.

Politik kat Perak ni macam kartun pun ada juga..sekejap yang ini sekejap yang itu..bilalah nak selesai oiii..asyik dok berpolitik sahaja. Kerja tak buat-buat...Politik tak habis-habis..rebut kuasa sana-sini...habis masalah rakyat macam tu juga. Apalah nak jadi...Sejak habis PRU12 hari tuh lagi...tak sudah-sudah..aku yang dok baca paper dan tgk berita naik mual, jijik dan jelek tengok politik kat perak skrng nie.

Iskk...jgn jadi 13 mei sudah...sebab hari ni 13 Mei 2009 genap 40 tahun selepas peristiwa 13 Mei 1969. takkan tak nak ambil pengajaran drp peristiwa 13 Mei itu. Mei telah mewujudkan Dasar Ekonomi Baru. 13 Mei telah mewujudkan kenderaan bernombor pendaftaran 'W'. 13 Mei telah mewujudkan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. 13 Mei telah membuatkan orang Melayu bertambah dari 25% kepada 45% di KL.13 Mei telah membuatkan nyawa menjadi murah. 13 Mei telah membuatkan kedai-kedai dijarah. 13 Mei merupakan 'urban anarchy' paling buruk dalam sejarah negara.Setelah 40 tahun berlalu, 13 Mei tidak mungkin muncul lagi dalam bentuk yang lalu. Namun 13 Mei boleh muncul kembali dengan cara baru, kalau pemimpin Melayu tak bersatu, keras kepala, rebut kuasa..makanya org Cina akan bersorak...bergelak tawa tgk Melayu bergaduh sana-sini. Samalah mcm berlaku kat perak sekarang ni. Zamry dan Nizar dok rebut kuasa...sedangkan Nizar tak tau dia jd boneka. Orag Cina dan India dok gelak sakan sambil sorak beramai-ramai. Aduhlarrr...org Perak...KOME-KOME semua KENA FIKIRLAH OIII








5 comments:

arediks92 said...

eh aku org perak ke selangor...
tp darah tumpahku perak tuh..
huhu yang penting perak ke selangor ke dibawah payung malaysia.. selamat lah atas semuanya

INTAN said...

aku sokong

Cik Suri said...

inilah kaum yang tak sedar diri (cimcimers). bila dia dapat pegang jawatan tinggi, bangsa kitalah yang dibonekakan. yang peliknya, kaum kita boleh plak bekerjasama. ada tuh siap diberi peranan penting dalam organisasi yg sepatutnya diterajui kaum kita. peliklah??? saya memang anti dengan mereka nih...kalaulah saya ada kuasa saya dah tukarkan mereka menjadi seekor ****...eiii, geramssss!!!!

Nora Mazfa Jenillah Husayy said...

kaum? bau macam perkauman sket pada komen ke 3 tu..anyway tahu tak perkauman = assobiyah? tahutak apa faedah dan pahala bila berjuang kerana assobiyah?

Seperti yang kita ketahui kita semua dilarang bersatu dan berjuang atas dasar perkauman yang jelas-jelas diharamkan dalam islam melalui hadis-hadis baginda Rasulullah SAW.Rasulullah telah bersabda:

"Bukan daripada kalangan kami orang yang menyeru kepada assabiyyah dan bukan daripada kalangan kami orang yang berperang atas dasar assabiyyah dan bukan daripada kalangan kami orang mati kerana assabiyyah"[HR Abu Dawud]

"Sesiapa yang menyeru kepada assabiyyah, seolah-seolah dia menggigit kemaluan bapanya [diriwayatkan di dalam Mishkat al Masabih]

"Tinggalkanlah (assabiyyah) kerana ia busuk" [HR Muslim dan Bukhari]

“Barangsiapa yang tidak memperhatikan kepentingan kaum muslimin, maka ia bukanlah termasuk di antara mereka, dan barangsiapa yang tidak berada di waktu pagi dan petang selaku pemberi nasihat bagi Allah dan Rasul-Nya, bagi kitab-Nya, bagi pemimpinnya dan bagi umumnya kaum muslimin, maka bukanlah ia termasuk di antara mereka.” (HR Thabrani).

DAN, KAUM MUSLIMIN PERLU BERTAHALUF ( sila la rujuk perkataan bertahaluf sbb nk hurai yang ni kena 3 muka surat pulak )UNTUK MENDAPATKAN KEADILAN. KEADILAN ADALAH ASAS MENGENAL ISLAM. ISLAM ADALAH RAHMATAL-ALAMIN, TITIK PERMULAAN KEPADA PENYATUAN SEMUA BANGSA.

perlu kembali kepada perjuangan Rasullulah menyatukan kaum kafir dan muslim atas panji Islam. Situasi sekarang mungkin sukar, dan kesukaran itu adalah jihad, dan tidak mungkin tiada pahala dalam menegakkan keadilan, kerana keadilan adalah sebahagian daripada Islam.

Percayalah, ALLAH menciptakan bumi Malaysia...untuk semua manusia yang inginkan keadilan.

Ladyengineer said...

Ringkas sahaja dari saya..tak kira la dia tu cina ke india ke atau apa2 pun bangsa...semuanya makhluk ciptaan Allah dan kita perlu ingat ..bumi melaysia ni bukan untuk Melayu sahaja yg berhak menjadi tuan..malaysia ini bumi milik Allah.tak kiralah apa2 bangsa skali pun semuanya patut dilayan dengan adil kerana Islam itukan ADIL!

p/s bukan you org perak je yang sayangkan Perak Kami org Kelantan pun sayang kan PERAK...TAKBIR!!!!

kembalikan Hak itu Kepada yg Berhak