Wednesday, May 6, 2009

Atok dan Cucu

Balik kg kali ni Durrani dah tak takut lagi dah..dah boleh dengan semua orang. Dah boleh ikut tok pg luar, pegi buang sampah, angkat baju. Boleh sembang-sembang kat dapur, boleh tolong sepah-sepahkan waktu masak. malah tok nak pegi bendang pun sibuk nak ikut. Bila budak-budak sembang kelakarnyer sebab ada benda yg kita tak faham tambah2 lagi cakapnya masih pelat. Ni antara perbualan Durrani dgn atoknya..

Atok: fatin anak sapa?
Durrani: Anak wan (nama laki aku kan Riduwan)
Atok: Mama nama apa?
Durrani: Nama Ina.
Atok: Fatin umur berapa tahun?
Durrani: 5 taun lah (iyorlah 5 thn baru 2 thn 6 bulan)

Situasi ni masa tengah dia minta atoknya betulkan telefon yang baru dibeli di pasar malam, baru beli kejap jer dah rosak.
Durrani: Atok tepon ocak.
Atok: Ya lah sapa bagi Rosak. Kan dan betulkan..
Durrani: Tepon ocak...nak unyi, atok etolkanlah...(bagi berbunyi)
Atok: Tadikan Uwan dan betulkan awat Fatin bagi rosak?
Durrani: Alah...atok ni malashlah..(malas)
Amboi dia kata atok malas sebab tak nak baiki tekefon yg rosak tuh.

Masa lepas mandi
Atok: Fatin comel tak?
Durrani: Fatin omel...atuk Comotlah...

Ini masa tengah kemas2 barang nak balik KL
Atok: fatin tok ikut balik tau.
Durrani: Boyeh
Atok: Tok wan ikut jugak tau..
Durrani: Atok boyeh..Uwan tak payah..

bangun pagi, Tok nak mandikan dia...
Atok: fatin jom tok mandikan...
Durrani: Tak payah mama mandikan....atok ni cibuk jer..
Adoilah dah jumpa perkataan baru dulu 'cibuk' jer sekarang ni sikit-sikit 'tak payah' mana dia dengar ntah.

kalau nak masuk rumah
Durrani: Cemekom atok,
Durrani: Calam (dia bagi salam dia yg jawab).

Ni dalam perjalanan nak pegi umah Mak Lang dia..
Aku: Kita nak pegi mana ni fatin?
Durrani: nak gi umah Bibah
Aku: ?????? (Uikkkk....bila pulak dia dengar org panggil bibah. )
Aku: Bukan...nak g umah mak Lang Bibah..mak lang Bib..
Durrani: Ohhh mak yang Bib eeee... Umpa Apiq..umpa alang Bib..(jumpa)

Bila dah balik KL
Aku: mana atok, mana Uwan,
Durrani: tak dekkk...
Aku: Tak dekk pegi mana?
Durrani: Atok kampung..Uwan kampung..mak yang Bib kampung, apiq ampung

kalau adik dia kacau dia main
Durrani: Mama...mama...Aim acau main. Cibuk jer Aim, Atin nak mainlah...epatlah mama..Aim acau (mama Fahim kacau nak main. Sibuk jer fahim, Fatin nak mainlah cepatlah mama Fahim kacau)
kalau aku lambat...alamatnya kena tampar, kena tolak ler si kecik tuh.

3 comments:

INTAN said...

hahaha...jenuh nk melayan...hehe

liza said...

Paling lawak part lepas mandi tu.Durrani comel, atuk comot...Pandai dia no...

arediks92 said...

hahhaha aku x thn yg pergi umh bibah tu...mcm kawan dia jerkk ekkekeke.