Tuesday, April 28, 2009

asam boi dan akibatnya...

Nampak tak dua gambar di bawah tu??? Asam boi dengan minuman oren Sunquick. Apa kaitannya kedua-dua gambar itu. Yang pasti oren itu kalau dibuat air memang sedap tambah pula jika diminum di waktu cuaca panas terik.
asam boi pula sesuai untuk mereka yang loya-loya lebih tepat kalau mengandung ler. Tambah sedap kalau air oren itu dicampur dengan asam boi..pergghh..
Tetapi kerana kesedapan air oren boi (oren+asam boi) menyebabkan Durrani sakit perut dan cirit birit.
Al-kisahnya Sabtu lepaskan panas terik, aku pun telah mengorder asam boi dengan ais drp en.hubby sebab kat rumah memang tak ada ais pun. Gara-gara terpengaruh dengan adik ipar yg selalu mencampurkan asam boi dalam minuman oren aku pun terikut jugalah. Bila dah siap..minum pergghh..mahu tambah lagi dan lagilah. hampir separuh juga asam boi aku campurkan dalam air oren tuh. Durrani pun bila dah nampak aku ngan hasben minum begitu lajunya bergelas-gelas dia pun merengek-rengek nak juga. Minum ler separuh lepas tu minta lagi.
Malamnya.."Mama Cakit puyut. Cakit puyutlah mama. Amik ubat," kata Durrani sambil tunjuk-tunjuk kat perutnya.
Aku ingat dia main-main, ttp aku sapu juga balm kat perut dia..lepas tuh dia ngadu lagi, Cakit puyutlah mama, nak beyak."
terus jer aku bawa ke bilik air, cirit birit. lepas tuh bukan sekali..hampir 5 kali dia buang air besar sampailah hari ahad masih sakit lagi. Lepas bawa ke klinik baru ok..

Itulah penangan asam boi. Untuk orang tak tahan memang boleh menyebabkan cirit birit sebab banyak asid. Dulu time sekolah-sekolah asam boi ni makan dengan limau nipis..perrgghh meleleh air liur.
Tambah pula dicampur dengan oren yg memang dah masam nie. konon-kononnyer nak minum sendiri-sendirilah bukan nak bagi anak pun..akibatnya...hehheheh..Pasni kalau nak buat kena sorok-soroklah.

3 comments:

INTAN said...

hg pun...x hagak2 kasi budak tu minum...wakkakaka

arediks92 said...

aku... sunquick tu pun aku x thn ooo...
sakit feruttt..mmg x leh la perut aku asam2 seangkatannya...

kirana said...

KECUR AIR LIUR TGK ASAM TU
MMG FEVERET ABIHS..CUBA AWK LETAK ASI LIMAU+ASAM BOI OUTIH ..PERGHHHHHHHHHHH