Saturday, October 25, 2008

durrani dulu dan kini

Pejam celik pejam celik dah 2 tahun usia Durrani (23 Oct 2008). Dah besar anak mama..dia juga semakin memahami...kalau dulu asyik menangis dan minta didukung sekarang tidak lagi. Perubahan paling ketara dia semakin rajin dan boleh disuruh cakap sahaja...durrani amik h.phone mama...durrani amik pampers adik..Durrani buang pampers dalam bakul sampah...durrani kemas mainan..durrani...itu dan ini semuanya dituruti..dan dilakukan secepat mungkin. Harap2 rajinnya sehingga ke besar. Melihat perkembangannya aku semakin gembira...tidak sabar rasanya melihat dia ke sekolah dan menjadi rakan karib mama. Nanti besar temankan mama pegi tengok wayang dan shopping ya.

Dia juga sudah mula menunjukkan perasaan sayang pada mama dan abah suka mencium dan dicium. Lebih2 lagi pada adiknya Fahim bangun pagi perkara pertama dilakukan adalah mencium adik sama ada adik sedang tidur atau jaga. Selepas itu barulah mencari mama memeluk dan mencium. Begitu juga sekiranya adik menangis dialah org pertama yg akan memujuk atau memanggil mama. Keletahnya menghiburkan hati...menceriakan jiwa dan menghilangkan tekanan kerja. Pendek kata balik ke rumah memandang wajahnya sudah cukup menghiburkan hati. Sekarang barulah aku tahu betapa bahagianya memiliki anak sendiri. Inilah harta paling berharga...dan tiada tukar gantinya.

Moga-moga Durrani Fatihin menjadi anak solehah, mendengar cakap mama dan rajin belajar. Aku teringat perbualan suami dengan Durrani ketika menghantarnya ke rumah baby sitter

“Nanti Faten (panggilan durrani) bila besar jadi Perdana Menteri ya,” kata suamiku.

Durrani hanya mendiamkan diri sambil memegang anak patungnya.

“Dengar tak cakap abah..belajar rajin-rajin jadi perdana menteri tau,” kata suamiku lagi

(Wahh tinggi betul selera suamiku nak anak jd Perdana Menteri) aku hanya tersenyum sambil melayan Fahim.

“Ehhmmm....,” kata Durrani sepatah sambil mengangguk kepala dan tersenyum menampakkan barisan gigi bongsunya. Selepas itu ntah apa yang dingomelkannya..mungkin dia berkata best sangat ker kerja PM tuh..sampai ayah aku nak aku jadi PM hahahhahah.


wajah-wajah kesayangan hamba dulu, kini dan selamanya....

sehari selepas dilahirkan

usia 2 bulan


3 bulan

4 bulan

5 bulan

6 bulan

7 bulan

8 bulan

setahun

2 comments:

INTAN said...

x lama lagi dpt menantu le hang...

rynas said...

hehheeh kelakor...20 tahun lg tuh kot yer bermenantu masa tuh umo aku dah 50 lebih hahhaha..ko dululah kot dapat menantu