Friday, October 24, 2008

jamuan raya

Berjaya juga akhirnya majlis makan-makan sempena aidilfitri yg dirancangan bersama majalah I-remaja, Jelita dan anjung seri. Ingatkan majlis untuk 3 majalah nie jer ttp rupanya semua hadir. Dalam serba kekurangan nampaknya semua tetamu memuji makanan yang dibuat secara potluck. Setiap orang memberi sumbangan tak kira ler besar atau kecil janji boleh dimakan. Team I-remaja bawa sayur (anis), sambal petai (suzi) yang ni makan ngan nasi, lemang (kak ema) kuah kacang ngan agar-agar milo (aku ler tuh). Antara menu-menu lain spegheti (kak shidah), mi goreng (kak on), kari ayam ( kak zurin), nasi himpit ngan roti jala (lili), kek batik (k. Haizan) , rending ayam (k.zeda) dan banyak lagi ler tak larat nak type.

Tiap tahun kalau ada open house aku mmg ditugaskan untuk bawa kuah kacang..iskk..apa lah yg sedap sgt kuah kacang aku ni aku rasa biasa jer hehheheh. Oleh kerana malam tuh ada private party Durrani (ceewahhh…) aku mulakan tugas2 memsak nie jam 12 malam. Nampaknya terpaksalah aku bersengkang mata. Dah ler bahan tak siap lagi..kacang belum goreng, kena blender, cili kering, bahan untuk menumis…so aku sediakan bahan dulu. Durrani pulak sibuk kat dapur ttp buat hal sendiri dok main beras. Selalu jam 10 dah tidur malam nie teman mama dia masak kot.

Bila dah siap bahan-bahan barulah aku mulakan tugas memasak leceh juga masak kuah kacang ni sebab kena masak lama. Adalah dekat 1 jam kat dapur. Nasib baik suami (ikut kata en. Razak jgn guna hasben rosak bahasa) menemaniku sampailah kuah kacang siap jam 1.30 pagi..pastu kemas dapur apa yg patut jam 2 pagi barulah melelapkan mata. Walaupun penat ttp seronok sebab tengok kuah kacang yg dibawa habis sehingga menjilat jari hehhehhhe



rendang ayam, ayam goreng, sambal udang
selepas ...licin beb
Anis makan dengan lahapnyer hehheheh
dah kenyang..alhmdulillah

No comments: