Wednesday, May 19, 2010

mama kakak minta maaf!!!!

Suatu petang si kakak mengajak adik bermain air di dalam bilik air,
puas memujuk akhirnya mereka berdua keluar drp bilik air dengan pakaian basah,
beberapa minit kemudian kakak yang sudah bertukar baju masuk ke dalam bilik air semula diikuti si adik. Habis syampu dan pencuci pencuci muka dituang di lantai, ubat gigi dimasukkan di dalam baldi, berus gigi di sana-sini, baju dan seluar yg sudah bersalin basah semula. Terus panas naik ke kepala...

Tidak dapat menahan sabar, aku memarahi kakak dengan suara yang agak kuat,
adik yang tidak faham hanya tersengeh-sengeh sahaja,
menjadikan kakak sebagai idola agaknya, apa sahaja perilaku kakak akan diturutinya,
walaupun perbuatan salah,

Kakak keluar sambil menangis tersedu-sedu,
Perlahan sahaja bunyinya, tapi aku tahu dia merajuk,
aku terus menyimpan semula barang-barang,
dengan wajah masam, sambil membebel membuka baju dan seluar kakak,
dan menyuruh kakak memakai baju dan seluar sendiri di bilik,
akur dengan perintahku,
perlahan dia memasuki bilik, mencari baju dan seluar sendiri,

Masih dalam tangisan,
lalu kakak datang menghampiriku yang sedang melipat baju di luar,
"mama..mama (ada air mata di pipi) kakak minta maaf ya, nanti kakak tak buat lagi. Janji ya mama (sambil menyembamkan mukanya ke pahaku)

Oh,... tidak jadi untuk membebel lagi terus memeluknya dan memberitahunya dgn cara yang baik apa yang dilakukan tadi adalah tidak baik. Menyesal pula tadi memarahinya secara ter'OVER'..tapi itulah aku..adakala hilang sabar juga.

"Oh mama minta maaf ya sayang, tadi marah kakak.
kalau kakak Good Girl mama tak marah lagi,"
terus anak yg baru berusia 3 tahun 7 bulan itu tersenyum semula.

14 comments:

LYaFRINA said...

sguh2 sweet...
mmg kena serap sejak dr kecik lagi.. mengakui kesalahan y dibuat. meminta maaf.. bgus sgt2.

zue @ annaleeya said...

kdg2 kita tak sedar bila dah tertinggi suara dgn anak.. pastuh rasa nyesal plak kan?? akak pon slalu gitu gak rynas... huhuhu..

fabulous.farah said...

syahdu nye..huhu

Jamak Aton Habi Mahmood said...

hehehe... :p

alyyani said...

harap kakak tak buat lagi lepas ni ye. bila maaf tu keluar dari mulut anak terus kita lupe apa silap diorg kan? mcm tu la kalau kita dgn mak kita kan? syahdu je baca..

rynas said...

Lyafrina: aahh yer kalau ajar anak dr kecil nanti dia terbiasa dgn ucapan maaf. Kdg2 dia buat salah dgn adik dia pun akak suruh dia minta maaf dengan adik.

Zue: aahh mmg lepas marah rasa nyesal pulak.

rynas said...

farah: nanti dh ada anak tahu ler huhuhuhu..

Aton: hehhehe..

Alyyani: aahh..bdk2 kecik ni minta maaf dia benar2 ikhlas

xiiinam said...

Macam macam ya ragam si comel ni...

CatlinaFly said...

alololo syian kakak, mummy, kakak is having fun tu..sekali sekala takpelah :)..heee...wait until me punye turn dgn e-ein!sekrg dah nampak ciri2 suka sgt main air sampai air masak dlm botol ditonggangnye atas badan dia smpi basah!

Fieza79 said...

kdg2 bl rase mrh tu dtg mmg tak sedar...kiye nk lepaskan mrh tu je...tp pastu rase nyesal lakk terover..redha je..

rynas said...

xiinam: masa kecil ragam gitu bila besar ragam lain pulak.


Cat: budak2 mmg suka main air
Fieza: aahh dh lepas marah kena reda jerlah hehhehe

ibu_Arifa said...

huhuhu...syahdu tul akak durrani ni.. sib baik dia pandai datang minta maaf balik yer.. good girl lah Durrani nih.

rynas said...

Ibu arifa: aahh..dulu masa gaduh dgn adik saya suruh dia minta maaf kat adik sambil cium tangan agaknya dia praktikkan kat saya pulak.

Yan said...

alahai syahdunyer...
pandai dia mintak maaf balik kt mamanyer..
meruntun hati mama..