Wednesday, May 5, 2010

buat karipap

Semalam lepas aku dah upload semua gambar-gambar kat bawah ni, kebetulan si kecil nak mandi kemudian aku mandikan dia dulu. Aku biarkan laptop terbuka, tak sedar pulak bila masa Durrani datang dan terus publish entry kosong dengan sedikit tulisan dia...

Bila aku view..uuwwwaaaaaaaaaa...entry aku telah dipublish tanpa caption. Terus jer aku save balik. Nielah gara-gara tulis blog depan anak dia pun dah pandai. Jangan pulak nanti dia upload gambo sendiri dan publishkan entry yg ntah apa2...tak ke haru hhehehhe.

ok berbalik pada cerita di bawah yer..
sebenarnya gambar ni dah lebih seminggu dalam camera..tak sempat nak upload.
rasa bangga dengan diri sendiri sebab dah berjaya buat karipap sendiri hehehhe..
sebelum ni pernah jg teringin nak buat tapi rasa cam tak berjaya jer...maklumlah nak kena buat doh, pastu inti..tang lipat melipat, ok jer..ikut suka hati.
lihatlah hasilnya kt bawah ni yer uols...resipinyer tak payahlah kasi..semua orang dah tahu punya. Ohh sebelum buat tu sibuk ler aku google resipi dan tanya Kak Lin, kakak kat opis aku yg pandai buat karipap.

Inilah doh yang siap diuli. Memula tu cuak juga bila masuk minyak ngan mentega nape tak jadi2 ni rupanya kena uli lama..barulah jd gini.

Ini pulak intinya. Guna keledek tambah rempah daging.

Cara2 membuatnya..ikut hati nak letak inti banyak mana. Lg banyak lg sedap biar karipap gemuk2 hahhahha..


Telah berjaya menghasilkan sebiji karipap. Yehaaaa..!!!!



Makin lama makin banyak uols...tu yg tambah semangat nak buat tuh. banyak jugak ler dapat dekat 30 biji.

Ini hasil kerja tangan Durrani yer...abaikanlah rupanya...


Setelah siap digoreng....
Karipap ni aku bawa masa makan2 keluarga lepas amik mak dgn abah balik dr umrah.
rasanya???? oklah..sesedap rasa cewahhhh!!!!
Pasni nak try buat kuih keria pulak sebab suka makan. tapi dah pernah buat akhirnya tepung dan ubi masuk ke bakul sampah huhuuu..lembut dan lembik jadinya..ntah apa yng kurang or terlebih sudah.


15 comments:

LYaFRINA said...

WOWWW..pandai rynas buat karipat.. lya mmg x reti masak..apa lagi nk buat karipap n nk kepit2 kat hujung tu.. nampak gayanya..x menjadila

rynas said...

Lya: ni saja suka2 jer nak try..jadi jg akhirnya.

Mrs. Simplicity said...

durrani pun tolng buat ye. ada rupa tuh, mesti rasa lebih puas kan bila makan karipap sendiri buat. bila la nak pandai masak2 ni. huhu..

Anonymous said...

aku dh lama x buat karipap
resipi kak lin jgk
tp skrang kalo buat harus bleh buat baling ke dinding...

ti ko buat siap2 gitu kan ko ltk kat peti beku... nk goren snang...

bg aku sket heheh buat stock hahah

Mag said...

wah..kelim sendiri ke?hebat nye..farah xreti..hehe

rynas said...

yani..alah senang jer sebenarnya ceewah...

aton..ahh good idea. nnati simpan bekukan nak makan goreng.

rynas said...

Farah..kelim tu masin belasah jer..huwaaa..ikut hati sendirik jer nasib jadi

ibu_Arifa said...

pandainyer buat karipap sendiri.. tabik sikit kat sifu nih..waaa

lili norlaili said...

aku tang kelim tu yg tak pas-pas lagi ni...berkali belajo pun tak menjadi jugak...

rynas said...

ibu arifa: ala percubaan pertama buat sendirk..selalu beli jer kan..

rynas said...

Lili... ala kelim tu main belasah jer tuh. nk masuk perut sendirik kan..lain ler kalau nak niaga

ckLah @xiiinam said...

Wah....hebat tu...



ckLah....memang fail bab uli menguli doh ni....ha..ha...

rynas said...

xiinam: keh..keh..tak cuba tak tahu ..mana tau akak lagi terror

Elly Emmy said...

pandai kelim karipap.. uda guna acuan jer.. kalu pakai tangan nanti dah tak ghupa karipap..hehehe.. takot org nak mkn

rynas said...

Uda: acuan dah hilang da..tu pasal guna tangan jer..ala uda belasah jer tuh