Sunday, May 23, 2010

ayam dah tiada..

Oh ni ayam piru atau ayam belanda atau dipanggil juga ayam Turki.
Mula-mula bela dulu (bukan aku bela mak aku bela kat kg), kecil jer..lepas tu balik kg lagi sekali terus jadi besar gini. Ni ayam Turki jantan sebab tu mengembang cantik kalau betina tak cantik begini, comot jer.
Peramah sangat ayam ni kalau balik kampung mesti dia akan kejar..ala-ala kejar manja sambil menyondolkan paruh dia tuh. Memang ler takut dan mestinya kita akan lari..tapi lagi kita lari lagi ler dia akan kejar. kalau tak nak kena kejar ambil batang kayu atau apa-apa jer yang ada di tangan dan halau dia.
Dulu ada 3 ekor tapi sekor dah selamat dimakan, masa kenduri mak dan ayah aku nak pergi umrah dulu. Dan masa balik kg hari tu ada 2 ekor campur 2 ekor anaknya yg masih kecil.
Tapi semalam masa sembang-sembang dengan mak yang datang KL sebab nak hantar anak buah ke UM, mak kata semua ayam dah tak ada...ala sedihnya...

"Nape mak, dah sembelih ker?" tanya aku.
"Bukan sembelih tapi ada binatang makan?, tak tahu binatang apa...tapi malam tu abah dengar macam anjing." kata mak.
Oh anjing? anjing mana pulak samapi boleh makan dua ekor sekali. Bukannya kecil besar ayam tu. Mak kata habis bersepah bulu ayam di sana-sini. Agaknya anjing liar yang berkeliaran kot...Tapi memang jarang anjing masuk sampai ke rumah. Jadi masih tertanya-tanya sama ada betul atau tidak anjing yang makan entah-entah binatang lain. Kalau binatang lain..apa..ular sawo???? huhuhu..mau badan ular tu jadi macam gajah.

Tertanya-tanya di situ...

p/s: nasib baik ada lg 2 ekor anak ayam yg boleh dijaga oleh mak.

12 comments:

MAMASYAZA said...

kesiannya...binatang apakah yg telah memakannya....nasib baik la ada lagi yg tinggal 2 ekor walopun masih kecil, tak la habis semua dibahamnya

Izan Ishak said...

ciannya ayam tu... dah besar kan, kena makan binatang plak...huhu

Ummi Hanie said...

salam...
uiks?kena curi kot?
suspect kena makan tu..sbb ada kesan darah2 ke?

rynas said...

syaza: aahh..sib baik ada peninggalan anaknya 2 ekor

Izan: mak ler suka bela...lastnyer binatg makan

rynas said...

umiehani: mmg kena makan binatang sebab ada kesan darah dan bulu bertaburan kat merata tempat

cikguliza said...

kat kampung mak aku memang ada anjing liar dan harimau kumbang.khinzir pun ada.sampai 12 ekor.baru2 ni ada org dah tembak.aman sikit.kalau tidak org kampung sentiasa takut...

aril said...

kena mkn musang tu..atau musang yg berbulu ayam..hehe :-)

kakyong said...

salam kenal rynas,
kenapa tajuk entri tak nampak...

ke sebb streamyx slow tgh malam ni...

Nia said...

uik,..anjing boleh makan ayam belanda? betul jgk, mungkin anjing hutan kan. kecik2 dulu sgt takut dgn ayam belanda, sebab besar kot..hehe

rynas said...

cikgu Liza: aahh kat kg kan semua ada tapi babi hutan tu yg seram tuh.

Aril: hehheh musang berbulu ayam???

rynas said...

kak yong: aik..saya nampak jer tajuk..

Nia: saya pun takut gak sampai sekarang ni

fabulous.farah said...

sayang nya...farah takut ayam belanda sebab dia suka kejar org..dah la bunyi bising..huhu