Monday, December 1, 2008

cerita ceriti


Layan dulu gambo makanan hitam di atas itu.Alamak aper tuh??? kek ker ..hitam jorr..hangus ker?? itu kek coklatlah uols...bukan kek hangus tau mmg warnanyer gitu. Hitam-hitam si tampok manggis. Sebenarnya rupanya idok lerr cam lahar gunung berapi itu cantek sebenarnya ttp masa ni saya kukus guna kuali periuk pengukus tak jumpa kat mana so air tuh telah masuk dlm kek sikit jdlah cam gitu. Ttp rasanya tak berubah langsung sama tau.

Ketika pulang ke kampung sabtu dan ahad tadi saya sudah terrajin membuat kek coklat. Ntah kenapa tiba-tiba naluri memasak datang mendadak haruslah saya menyuruh suami membeli bahan-bahan membuat kek. Lain bebenor guna nama 'saya' tuko balik ke 'aku'lah tretttt...
yerr aku telah rajin pd hari ahad...untuk memasak kek. Disebabkan tepung naik sendiri, susu dah ada aku suruh en hubby membeli susu cair, telur dan coklat. Malangnya aku nie cam blurr sikit suruh hubby beli susu pekat sebab aku rasa yg ada kat umah susu cair... ttp dia tersilap beli terbeli susu cair plak... dia pun dengan senyuman manja pglah tuko balik kat kedai..dlm perjalanan barulah aku perasan yg ada kat umah susu pekat... susu cair yg tak ada...dan-dan tuh aku call en hubby ttp malangnya dia dah balik membawa susu pekat itu. aku dgn manjanya bg tau, "ala..salah lagilah org nak susu cair..bleh tak tuko balik"
Hubby dah tarik muka masam dah...agaknya mauu dia hampuk aku ngan tin susu tuh..AMPUN bang. Senang jer buat kek coklat kukus ini..nantilah aku bg tau bahan-bahan dlm entry lain sebab aku bknnya nak update pasal resipi kek ni.
masak dalam 45 min siap untuk dimakan. makan panas2 sedap..

ohhh..sebelum citer pasal kek tengah hari tuh aku pg kenduri kawin yg rumahnya selang dua umah dr umah aku. semua pglah dah dekatkan..takkan tak tunjuk muka plak. aku pg lambat sikit ipar duai aku pg dr pagi tolong memasak. aku malaslah nak tunjuk rajin...aku pi nak makan jer. pg jalan kaki jerr...dekatkan..sampai jer pengantin dah makan...ohhh kawen ngan India rupanya..anak buah aku yg umu 6 thn celupar jer mulut dia tanya mak dia, "mama kenapa dia kawen ngan india..hitam jer" amik kau...ikhlas betul bg komen.

menariknya kenduri kawen sebelah kg hubby aku ni sebabnya kalau duit untuk jabat tangan tuh biasanya akan masuk dlm sampul surat siap bertulis nama lagi. Misalnya Tuminah binti semaun isteri kepada jemain Kg Panah Petir.

Sebabnya tulis nama ni nanti bila keluarga Tuminah ni kenduri org itu akan balas balik spt mana duit yg ada dlm sampul itu misalnya kalau RM50 dia kena bg lah RM50. Biasanya paling kecik RM10 shj tau RM1 dan sewaktu dgnnya tarak layan ok...sangat mewahkan. Sebab itu pas majlis biasanya malamlah...adalah waktu paling best sebab mengira duit nak tau jumlahnya berapa biasanya kan mencecah RM10 ribu ke atas haruslah pasang bodyguard kat umah kalau tak nanti perompak pecah umah.

aku masa mula2 kawen dulu sgt terkejut maklumlah..pesal plak kena bg banyak2 ikut suka ati akulah kan nak bg berapa duit aku. ttp bila hubby aku terangkan barulah aku faham mmg dah budaya mereka begitu. bayangkan kalau sebulan ada 4 kenduri yg membabitkan adik beradik dan tiap kenduri kena bg RM50 bayangkan berapa sebulan kena bg tak ke RM200 banyak tuh. kalau tak ada duit cam ner plakk???

Duit salam ini bukan setakat kenduri kawen ttp masa kenduri berkhatan yang dijalankan secara besar-besaran sembelih sekor lembu kau...mak aiii banyaknyer. baik kawenkan jer anak yg berkhatan tuh hhehehhehe lawak plakk..bila dapat anak pun bg duit juga..kalau adik beradik tuh paling minimum RM50 penah mencecah RM200 sekali bg. sebab itulah kalau dapat anak sgt mewah...akan mencecah RM1000 ke atas tau. ttp sama ler kena bg balik kat org yg bagi itu seperti mana dia bg..dalam konsep ini bukan keikhlasan lagi tetapi kiranya sistem barter. Tolong menolong..
aku fikir positif mmglah bagus sebab kalau tak ada duit maksudnya akan dapat balik duit yg kita keluarkan itu malah lebih lagi. Ttp negatifnya kalau kita tak ada duit lorrr mana mau cari.

cam kat kg aku plak sebelah utara nun..kalau kenduri kendara, naik haji , kematian, dapat baby baru duit biasanya bg ikut kemampuan, keikhlasan dan sedekah jer. duit pun bg cam tuh jer tak yah masuk sampul tarak tulis nama. sebab itu ler kalau kenduri tu org biasanya bg singgit dua jer..paling banyak RM10 itu pun jarang sangat. sebab itu ler tak kisah nak bg berapa...asalkan ikhlas.
Gambo hiasan bg korang terliur


citer pasal makanan plak..banyak betul menu td ada kari ayam, rendang Palembang yg ni aku paling suka sebab sgt cedap aku amik ni jer dh setengah pinggan. pastu ada kari ikan masin, ada sayur, ayam sambal, daging lagi..perrgghhh dah lama tak mkn lauk kenduri haruslah aku makan banyak keh..keh..keh.

3 comments:

liza said...

Balik kampung ni aku pun nak pi kenduri.Makanan kat kenduri belah2 utara lagi menyengat...yang tak tahan nasi minyak makan lauk daging masak kurma cicah air asam...

INTAN said...

dasatnya...buat kek cokelat

kirana said...

sempat lagi tu memasak..caya lah mama rynas ni