Tuesday, September 16, 2008

susu oh susu

Tadi baru balik surau sembahyang dan mengepam susu..dapatlah 4 oz jer..semalam dapat 2 botol kecil. Macam mana nie..agaknya sebab bulan puasa kot lagi pun stok kurma dah habis. Tak per aku dah dapatkan sekotak daripada kak On aku aku habiskan dalam masa beberapa hari ni. Biasanya sehari dapatlah 4 botol kalau diikutkan memang tidak cukup untuk Fahim yang semakin membesar..alahai anak mama!!!! Terpaksalah baby siter menambah dengan susu formula. Mungkin aku kurang kefahaman mengenai kepentingan susu ibu sebab itu aku tidak membuat stok sejak dalam pantang. “maafkan mama yer Fahim” sekarang aku cuba petua untuk banyakkan susu dengan:

- Banyakkan makan kurma walaupun bukan favourite ttp lama kelamaan rasa tak best kalau tak mengunyah kurma sambil tengok TV. Kira cam kudapanlah nie
- Minum air suam banyak-banyak. Tapi yang bestnya taklah rasa nak membuang air pula.
- Minum minuman berasaskan susu. Soyalah jadi minuman kegemaran aku pada bln puasa ni.
- Makanan berasaskan protein. Itu satu kewajiban sebab itu menu berbuka mesti ada ayam dan ikan.
- Minum air buah longan – Yang ini aku belum cuba..tak sempat beb nak cari buah longan.
- Makan lobak putih – cam tak berselera jer..

Walau apapun aku mesti usahakan agar susu aku banyak dan bertambah. Sekurang-kurangnya aku dapat menyusukan Fahim sehingga setahun..kalau lebih lagi bagus.

No comments: