Wednesday, September 24, 2008

baju baru Durrani

Petang semalam aku berjalan-jalan di pasar Ramadan Bangi. Niatnya mahu membeli juadah berbuka. Tetapi melihat peniaga yang menjual baju dan tudung teruja pulak dibuatnya. Ketika melalui gerai menjual tudung aku tertarik pada tudung kanak-kanak berwarna maron. Sesuai sgt untuk Durrani kerana saiznya yang comel. Tanpa berfikir panjang aku terus membayar harga tudung itu.
Biasalah orang perempuan tidak lengkap berjalan jika tidak menyinggah di kedai berhampiran. Sempat pula aku membelek gerai seorang makcik yang menjual baju kurung kanak-kanak. Seingat aku tahun lepas aku membeli sepasang baju kurung Durrani yang berharga RM50.

Lantas aku terus bertanya kepada makcik itu, “berapa sepasang ni makcik,”
“alah..murah jer RM10 makcik nak sedekah jer..boleh juga beli untuk anak buah,” katanya.

“Yer ker? Murahnya,” kalau di jalan Tunku Abd rahman jgn haraplah dapat harga semurah itu. Baik sungguh hati makcik itu.

Aku terus memilih dua pasang untuk Durrani berwarna maron kerana tema raya kali ini adalah maron. Tak perlulah aku pergi ke jalan TAR. Lagi pun baju kurung yang dijual di sana tidaklah secantik mana. Mahal pula tu. Nak memilihnya satu hal, terpaksa berebut dengan orang lain. Jika ada yang murah buat apa beli yang mahal. Lagi pun sekarang masa berjimat cermat. Aku fikir Durrani cepat membesar mungkin boleh dipakai sekali dua sahaja.

Pulang ke rumah aku mengemas almari Durrani, rupa-rupanya masih ada sepasang baju belum dipakai. Baru aku teringat tahun lepas aku beli ketika sale Hamster di The Curve. Ketika itu Durrani berusia setahun dan baju itu untuk 3 tahun. Bolehlah dipakai untuk raya tahun ini.

No comments: