Wednesday, September 17, 2008

kelas bahasa

Tarikh: 16 September 2008
jam: 9.30-10.30
Guru: Rohani Pak Wan Chik
Tempat: Lot 10 Berita Publishing

Pagi ini tergesa-gesa juga datang ke pejabat awal sebab ada kelas bahasa bersama Kak Ani. Ini kali pertama aku menghadirinya walaupun sudah banyak kali diadakan kerana aku dalam pantang. Seronok juga kerana banyak yang aku belajar walaupun bertugas sebagai wartawan tak semestinya bahasa aku ok, banyak tatabahasa yang perlu diperbetulkan. Terutama percampuran antara bahasa Melayu dan Inggeris. Memang pantang betul kalau staf BP menggunakan bahasa rojak dalam penulisan mereka. Kata kak Ani " banyak perkataan Melayu yang indah-indah mengapa nak guna bahasa Inggeris?"

Aku sokong dengan kata-kata Kak Ani, kadang kala kita terlalu mengagungkan bahasa Inggeris sehingga terlupa bahasa sendiri. Sebab itu terasa 'sedap' apabila menulis menggunakan bahasa yang yang diciplak ke bahasa Melayu padahal kesedapan perkataan itu sangat subjektif sifatnya.
Sebagai contoh Inspirasi diambil daripada inspiration tetapi dek kerana kesedapan sebutan dan sering dibaca di akhbar kita terlupa inspirasi adalah ILHAM. Bukahkah perkataan ilham itu sendiri menarik bunyinya? Entahlah aku bukannya pakar bahasa tetapi aku suka sekiranya orang-orang lama menekankan perkara ini kepada generasi sekarang sebab sudah terlalu banyak majalah menggunakan bahasa yang dicedok daripada bahasa Inggeris. Jika tiada orang-orang lama seperti kak Ani siapa lagi yang nak memperjuangkan bahasa melayu.

Moral: Aku akan cuba gunakan bahasa Melayu sebaiknya dalam penulisan terutama penulisan blog.

----------- kelas bersambung esok

1 comment:

INTAN said...

betoi2...wartawan patut memperjuangkan penggunaan bahasa yg betoi...

jgn jadi cam aku....heheh