Monday, September 22, 2008

Politik oh politik

Sebenarnya aku memang malas membicarakan mengenai politik..tak tahu, tak nak ambil tahu kerana bagi aku politik semua sama. Tetapi hasben aku memang seorang yang suka berfikir mengenai politik dan suka menilai sesuatu daripada mata hatinya. Kadang-kadang pandangannya membuatkan aku terdiam dan mengakuinya. Memang apabila berbicara mengani politik aku akan tertewas. Hujah-hujahnya akan disertakan sekali contoh yang aku kira sangat bernas. Aku mulai akur mengapa penduduk kampungnya memilihnya untuk dijadikan KETUA PEMUDA UMNO. Memang sebelum ini aku tidak percaya yang dia boleh memimpin tetapi melihat keseungguhan menerajui pakatan pemuda kampungnya...Ya.. dia memang berkebolehan...setiap hari dia memang suka menulis sekadar suka-suka penulisan mengenai politik negara. Katanya mahu dimasukkan ke dalam blog tetapi sehingga kini hanya menjadi simpanan komputer sahaja. Agaknya takut sekiranya penulisan mendapat reaksi daripada pembaca blog lantas ditangkap seperti penulis blog yang lain..hehheheh (agak aku lah). Tapi story di bawah aku ambil tanpa pengetahuan hasben aku..aku tertarik dengan penulisan mengenai pasti PKR, UMNO dan PAS.
(Jika abang terbaca penulisan ni..sajer mama copy masukkan dlm blog mama. Sorry yerSeorang member aku bertanya. “ apa pendapat ko mengenai PKR, UMNO, PAS. Agak-agak kalau soalan ni diajukan pada anda, kepada anda apa yang akan anda jawab
Aku tak tahu kenapa dia mendekati aku dan boleh cool bertanya tentang soalan itu sebelum balik kampung. Adakah dia keliru dengan iklim politik sekarang atau dia mula menggunakan akal
Bagi aku, pakatan rakyat memerintah belum tentu taraf hidup kita berubah. Kalau sekarang rumah kita flat tidak mungkin apabila PKR memerintah rumah kita akan jadi rumah banglo. Mungkin ia terjadi jika kita kroni mereka. Rezeki harus dicari bukan datang bergolek. Aku takut bilamana PKR memerintah, kestabilan politik menjadi kelam kabut. Kalau sekarang politik kita kabur, bagaimana barisan pakatan rakyat menjernihkan suasana.? Kalau barisan nasional penuh dengan rasuah apa jaminan pakatan rakyat bersih daripada gelaja itu sedangkan barisan yang akan dibentuk terang-terang melompat parti disebabkan pangkat dan wang ringgit. Adakah dengan melompat parti mereka menjadi suci dari segala kekotoran
Walau apapun, mungkin sudah tiba masanya kita memberi peluang pada pakatan rakyat untuk membuktikan apa yang digembar -gemburkan. Bukankah itu kehendak rakyat Malaysia terutamanya orang melayu?
Kekadang aku mencari-cari apa yang sebenarnya orang melayu MAHU. Adakah kerana rasuah mereka ingin menukar kerajaan atau kerana tekanan hidup yang semakin menekan? Mungkin faktor tekanan hidup membuatkan mereka memberontak lalu mereka tidak terfikir sebenarnya mereka menggadaikan masa depan bangsa mereka sendiri.Apapun aku sebagai warga Malaysia, aku ikut suara majoriti. Aku tak kisah.
Biarlah apapun yang terjadi. Aku tunggu dan lihat. Adakah aku silap dalam menilai atau mereka yang silap. Hanya masa yang menentukan kebenarannya.

No comments: