Friday, September 19, 2008

Raya oh raya

Pagi-pagi lagi aku menerima kiriman pesanan ringkas (SMS) daripada kak long. Ayatnya berbunyi begini, “Kalau nak buat BBQ raya kedua pun ok kak long raya di Perlis dulu tahun ni,”

BBQ raya kedua..maksudnya aku akan hanya pulang ke PD pada pagi raya ketiga..sedangkan en. Suami mengajak aku pulang pada petang raya kedua dan aku sudah bersetuju memandangkan tahun ini aku pulang awal ke Parit Buntar.

Aku jadi serba salah bermakna hari Jumaat baru bertolak dan sampai pada Jumaat malam. Sabtu, ahad dan Isninya sudah bekerja…alahai tentu en. Suami kurang bersetuju.

Lantas aku membalas SMS kak Long. Berbunyi begini, “ kalau semua adik beradik dah setuju ikut jerlah,”

Memang aku suka pulang pada pagi raya ketiga..maklumlah siapa yang tidak mahu berlamaan di kampung sendiri tetapi aku juga bersifat demokrasi dan memberi peluang suami membuat keputusan. Kadang-kadang pasal hari raya juga boleh membuatkan suami isteri bermasam muka..dulu aku tak percaya tapi bila dah kahwin dan melalui sendiri barulah aku percaya.

Tapi 2 kali menyambut raya dan ini kali ketiga belum pernah lagi aku dan dia bermasam muka. Akan ku cari masa sesuai membuka mulut kepada en.suami..harap dia tidak kisah.

3 comments:

INTAN said...

bincang la baik2...aku taun ni kasi peluang laki aku..beraya kat kg dia..walhal last year pun dh turn dia jugak...xpe la...

rynas said...

ohh ya ka macam tuh??? kalau aku sure tak nak punya ikut turn hahhahha

INTAN said...

aku x kisah...sbb raya ke 4 anak sedara aku kwin....so, biar la raya perlis dulu..mak aku suruh mcm tu utk semua anak2 dia...