Wednesday, November 11, 2009

"kakak nak sekolahlah mama"

Situasi: ketika sedang iron baju kerja.
Masa: jam 6.30 pagi
Watak: Durrani bersama mamanya

Durrani: (Sambil menghampiri aku)
"Mama...mama....kakak nak skholah (sekolah) lah...

Aku: nak sekolah?? Ok tahun depan pegi sekolah ekkk..

Durrani: Nanti mama beli beg ekkk..kakak nak bawa buku..bawa pen...

Aku: Ok..nanti mama belilah.

Durrani: Kakak tak bawa bear ekkk..tak bawa susu ekkk pg skolah..

Aku: Ok.kat skolah mana boleh bawa bear dan susu. nanti cikgu marah. bear kena tinggal kat umah. minum susu bila balik sekolah.

Durrani: Ok...kakak tidur awal ekk..tak engok Ivi (Tv) ekkkk

Aku: Ehhmmm..sambil angguk. kenalah tido awal sebab kena bangun pagi pg skolah.

Durrani: Abah hantar kakak yer mama....

Aku: Yerlah..abah hantar. Kakak tak nak naik bas ke?

Durrani: Abah dgn mama hantar kakak lah. tak nak naik bas...

AKu: Ok...nanti sekolah kena belajar rajin-rajin. Cikgu ajar ABC, 123, One, two, three...tak boleh nakal..nnati kena rotan.

Durrani: ok..belajar ajin-ajin ekkk mama...mama hebatlah (huhuhu..tak tinggal perkataan hebat dia tuh).

Masa pegi hantar dia kat umah Mak Ida bila tengok sekolah terus dia kata, "mama..mama ni skolah kakak lah...kakak nak sekolahlah mama,".

Nampak benar tak sabarnyer dia nak pegi sekolah. Tahun depan 2010 umur dia 4 tahun. walaupun sebenarnya baru 3 tahun lebih ttp sebab ikut tahun kan 4 thnlah. serba salah sama ada nak hantar ke sekolah atau tunggu 5 tahun baru hantar ke sekolah. Ada yang kata bagus 4 tahun..ada yang kata awal sangat...nanti anak cepat bosan dan bila masuk sekolah rendah dia tak nak ke sekolah. Entah ler....tengah timbang2 dan fikir. tapi rasanya nak tunggu dia 5 tahun lah baru hantar ke sekolah...

No comments: