Sunday, February 1, 2009

alahai Durraniku...




Usia Durrani fatihin dah masuk 2 tahun tiga bulan. Aku rasa makin usia bertambah makin banyak karenahnya yang diluar jangkaan. Mmg kena banyak bersabor dengan perangainya. Kdg-kadang buat aku geram..kdg-kdg buat aku marah rasa nak cubit-cubit jer..rasa nak piat2 jer telinga tuh. Ttp kkd-kdg tuh terbuat juga bila dah tak sabo sangat. Maklumlah dengan nak layan si kecik lagi tentunya aku akan bg layanan lebih dekat Fahim. Ttp manjanya Durrani makin menjadi-jadi. Kalau boleh nak berdukung nak aku sentiasa ada dekat dia...nak diriba...tido berpeluk..ditepuk barulah mahu lena. Nasib baik adiknya tak banyak ragam. Senang dijaga.


Emak aku selalu cakap..kalau tengok muka dia...mmg tak sangka ler yg dia ni kuat menangis dan meragam...yerlah bila time baik tuh bukan main lagi mulutnya becok dok berbual sorang-sorang. Pastu rajin nak menolong aku sapu sampah...lipat baju..jaga adik. Ttp kalau time nangis...aduhhh...pening kepala aku. Bila dia nakkan sesuatu...dan aku tak bagi atas sebab2 tertentu dia akan menangis dengan kuatnya...menjerit-jerit ...mmg tak tahan dengar dia nangis. sekali tak dituruti apa yg dia nak selagi itulah dia akan menangis. Bila dah dapat terus diam...senyum sampai ke telinga.

1) Dalam kenakalannya..dia cepat belajar. Selalu kalau time naik kete dia akan hafallah a=ayam, B=buung, c=cicak, D=daun, E=epal....sampailah ke S= sibuk. sambil baca 1,2,3- one,two, three, alif ..ba..ta..

2)perkataan yang suka dipraktikkannya..ialah SIBUK.
"mama ni sibuk jer" bila aku suruh dia mandi, minum susu ker..itulah yg dia akan cakap.
"Atuk ni sibuk jer...jgn kacau aaarrr," bila atuk dia pegang pipi dia atau suruh dia makan.
kdg2 kat org2 yg tak kenal pun dia kata 'sibuk' juga.

3) dah pandai ambik bedak dan liptik dlm beg aku. dan minta aku amik cermin. dia pakai sendiri bedak dan liptik. pastu pg kat cermin pusing-pusing muka kiri kanan. sambil senyum. "anteknyer...anteknye mama" (cantiknya mama)

4) masa kat kg..tengah kita org tengah siap2 nak kuar..dia yg dah dipakaikan baju cantik berdiri depan cermin sambil pusing..pegang baju "comeiinye...Atin..comei.." hahahha..akak aku dengar dia terus kata bukan comel ttp comot. terus jer dia kata "Sibuk jer". nak tergelak aku tengok gelagatnya.

4) suka amik hati aku ngan hubby aku. kalau nampak pakai baju cantek..terus jer dia kata
"mama antek..(sambil pegang-pegang baju) abah cemm...Aim cemm" (mama cantik, abah hansem, Fahim hansem).

5) kat umah dah pandai buka seluar sendiri dan pegi bilik air, buang air. pastu dia basuh sendiri. ttp aku tengok juga ler takut dia basuh tak cuci.

6) pagi-pagi pegi umah baby sitter dia akan pilih baju sendiri. baju yg dia pilih mesti baju baru jer...baju lama tak nak pakai. ADoiii la...kalau aku pilih dia tak nak pakai.

7) Dia dah kenal Aznil Nawawi. ttp dia sebut ANIK hehhehe. Pernah masa lalu highway ada bilboard muka aznil terus jer dia sebut....MAMA ANIK..TOM TOM BAK..

8) kalau dah lama tak call mak aku kat kg..dia lah yg suruh tepon. siap amik tepon dan suruh aku call atuk..wan..dapat dengar suara pun jadilah.

9) kalau aku kuarkan duit jer terus dia minta..pastu dia bg kat hubby aku..." nah...top up" hahhahahha...(ni mesti dia selalu tengok aku bg duit top up kat hubby)

10) kalau nangis paling tak tahan pernah dia baling handset aku sib baik leh pakai lagi. Dia boleh menangis tanpa henti...selagi kemahuannya tak dituruti...ttp aku yg kesian tgk dia nangis.

11) penah aku termakan ice cream dia yg aku ingt dia dah tak nak makan...lepas tuh apa lagi terus uuwaaaaaa...nangis dengan kuatnya sambil mulut dia berkata..cibuk..mama...ice cream habis. gitulah lebih kurangnya. Pastu suruh aku kuar dr kete...sebab marah sgt kat aku.

Itulah antara gelagat Durrani yg menceriakan aku, membahagiakan aku walaupun kdg2 buat aku pening kepala. Entah lepas ni apa pulak gelagatnya. Mmg gitulah perangai budak2 kan...kalau budak2 tuh baik jer...dengar kata jer...aku rasa tak normal plak kan...tak derlah benda nak dimarahnyer. dah jadi ibu ni barulah tahu susah juga sebenarnya jaga anak-anak. kecik-kecik gitu peelnyer...nanti dah besar lain plak..itulah dinamakan kehidupan..keseronokan dan juga kebahagiaan.


1 comment:

INTAN said...

hahaha..mcm2 hal dia..dh makin besaq...ragam pun makin menjadi2....

dulu tgok dia kecik2....rambut jarang2 aje..skrg dh comei dah....lawa!