Wednesday, November 24, 2010

dulu wifi, broadband ..kini streamyx pula

Dulu masa mula-mula tinggal kat sini, terasa senangnya sebabnya wifi sudah disediakan di rumah. Tidak perlu membeli broadband atau sewaktu dengannya untuk mendapatkan kemudahan Internet.
Ketika tu nak search apa pun boleh tiada halangan atau kekangan. Namun lama-kelamaan oleh kerana tinggal di kuaters universiti, pentadbiran universiti telah menyekat penggunaan Internet yg berleluasa. Maklumlah tempat tinggal untuk student kan antaranya tidak boleh menggunakan FB ketika waktu bekerja. Maksudnya jam 8 malam baru di on semula, begitu juga dgn you tube serta kadangkala penggunaan google search image juga sangat terhad.

Akhinya suami telah menambah broadband di rumah.
"Ala nanti balik kampung senang nak guna Internet," alasan yang pertama apabila aku katakan membazirlah beli broadband dah ada wifi kat rumah. Ok aku boleh terima maklumlah Internet ni keperluan kalau balik kampung pun perlu ada Internet. Broadband ni mula-mula pakai ok laju..lama-kelamaan kelajuannya mula berkurang. Bayangkan di rumah aku memang selalu membuka email, dan perlu menunggu sehingga 1 jam untuk membaca mesej di dalamnya. Itu belum termasuk sekiranya ada gambar, "kelajuan macam siput, " kata husband aku dalam nada marah.
Apabila hubby menelefon service broadband itu alasan yg tidak dapat diterima dek akal ialah, "maaf cik, kita memang tiada jaminan untuk pelanggan yang tinggal melebihi tingkat 5. Ini kerana service kita hanya setakat tingkat 5 saja,". Aduhlah apa punya alasan...habis sebelum registered tak cakap pula service akan lembap bg pelanggan yg tinggal di rumah apartment yg tinggal di tingkat 5 dan ke atas.


dan akhirnya...dua minggu lepas husband sudah mendaftar streamyx. Mulanya aku tidak bersetuju juga yerlah menambah bebanan kos bulanan. Sudah ada wifi, broadband dan kini streamyx pula...namun pelbagai alasan diberikan..."yerlah dia yg nak bayarkan...setuju jerlah."

8 comments:

Izan Ishak said...

bestnya kak rynas...dah pasang streamyx pulak. izan ni masih lagi pakai bb yg selalu mcm siput...huhu

Ati Masrif said...

hehe..samala kita..jom steamyx

ada dapat gift tak..

Yan said...

huhu.. cam yanla berapa banyak daa ade..streamyx.. broadband (celcom dah tutup).. maxis lum lg.. digi prepaid & last sekali P1 Max hahaha

Ena said...

sama la kak,
kami dulu guan broadband tapi teruk betul asyik disconnect je.. sudahnya amik streamyx je.. senang.. tapi tak leh nak bawak jalan2.. huhu

rynas said...

Izan..yer bb ni mula2 jer laju pastu siput lg laju pd bb

ati: ala tak dapat gift pun

rynas said...

Yan..lagi hebat Yan semua ada..hehheh

rynas said...

Ena..tu la kekurangannya..tak leh bawa jalan2 ..huhuhu

Unknown said...

kakyong guna streamyx jer...
jd kalo kuor balik kg ke apa ke.. memang x online lah..