Sunday, August 30, 2009

beli air tebu basi pulak!!!

Masuk hari ni dah seminggu ler poser kejap jer kan pejam celik pejam celik...dah raya esok hehhehe..

Semalam kan suami saya cadangnya mahu pulang ke kampung di PD...biasalahkan dah dekat kalau boleh tiap hari nak balik berbuka kat sana...
tapi memandangkan cuti 3 hari dan aku belum menghabiskan cucian yang berlambak tu tambah pulak cuaca redup nak hujan jer for surelahkan kain lmbat kering..takkan nak tinggal gitu jer..balik dah malam Senin esoknya keje bila plak nak sambung basuh balik. Jadinya aku mintaklah posponed balik hari ni jer (Ahad). Sib baiklah dia ok...hahhaha ok jer ttp nampak muka cam masam sikit ja..alah bukan tak balik langsung pun. Lainlah aku thn ni tk dapat balik berpuasa kat kampung huhuhuhu sedihnya. balik kampung pun raya kedua. nak wat cam ner dan ikut giliran nak balik kampung pun bajet lg kan...bajet nak raya lagi kan. semua tu kena kira wehhh..lainlah dapat duit selepok raya ni sonok juga. Bilalah nak dapat 1 juta ni wehhh hehhehe.

Ok berbalik pd citer tadi..aku pun menghabiskanlah cucian baju-baju aku tu. Tulah bahananya hari2 biasa malas nak membasuh...lepas berbuka jer terus penat..dan malas...hahhahha jadinya semua baju simpan hujung minggu. basuh juga ler ttp sekali dua jer.
jadinya suamiku pergilah membeli juadah berbuka di pasar Ramadan Bangi. Selalunya menu berbuka aku yang belikan. Ala beli dkt office jer...gerai2 yang mmg berniaga tu. Bkn apa aku kalau p.ramadan ni tak yakin sangat ler dgn lauk pauknyer...tambah2 kalau yg berniaga sekali setahun jer kat p.ramadan tu lauk rasa ntah haper2...ada yg sedap ada yang susah nak diterima dek tekak.

Pabila suami ku pulang dgn bekalan lauk yang banyak tu aku pun tgklah apa bendanya...ohh ada sayur lemak, ada udang pedas, ikan keli bakar ngan ayam goreng berempah dan roti John. ADa air tebu..pergghh air tebu ni yg aku suka ni. sebab dah seminggu berbuka tak minum ais minum air panas jer sekali dapat tebu sedap jugakkan.
namun malangnyer...air tebu yg dibeli itu telah basi..masam sangat rasanya. Sanggup yer dorang jual. Dah tahu yg semalam punya jgnlah jual kan..tebu kan cepat basi. Udahlah beli RM3..iskk..iskk tak patut betul ler. tengah semangat nak minum basi pulak..nak wat cam ner kan itu ler..risikonyer membeli kat p. ramadan ni. jadinya seperti biasa minum air teh O panas sahaja hahhahahha.

5 comments:

MeL said...

aduh, sabar jelah. i klu beli air tebu suh org jual tu giling tebu tu dpn kt. nak yg fresh & xmo letak ice hehe..xpelah, dia jual kt org air tebu basi, sok da xde sp nk beli kt dia lg..

Rashidah Ibrahim said...

Memang itulah risikonya membeli di pasar ramadhan, untuk mengelak.. baik beli minum dan makanan masak panas-panas di gerai tom yam lak.

INTAN said...

bulan2 posa ni pun ramai penipu..kira nk untung je

rynas said...

mel- ehhmm betul ler Mel lain kali kena wat gitu ler.

kak shidah- teruja k.shidah nak g pasara ramadan

intan- iyer itu berau air belum masuk makanan yg dah basi. sib baik thn ni aku beli kat orng yang mmg meniaga hari2..so susah sikitlah nak kena tipu

arediks92 said...

uolsss basi tu sbb dorg cmpur air...

yang aku bwk dr kg tu kan...mesin hari sabtu...bekukan hari selasa leh minum lg tau...:)