Tuesday, August 18, 2009

lagi petua H1N1

Ni petua baru jer baca drp blog http://sembangjuruteknik.blogspot.com/ salah seorang followers aku. Tima kasih banyak2 yer Syam sudi berkongsi info.

Berikut adalah antara petua yang diyakini dapat mengubati selsema H1N1. Cara atau petua untuk mengubati penyakit selsema H1N1.

Bahan2nya adalah:-

1. air kelapa
2. kurma
3. mangkuk

Cara-caranya:-
1. masukkan kurma ke dalam mangkuk
2. tuang air kelapa
3. biar sejam dua
4. minum air kelapa bersama makan kurma

InsyaAllah cara ini membantu, jadi kalau kita terasa demam dengan simtom ala-ala H1N1 tu boleh lah cuba cara yang agak mudah ini bagi menyembuhkannya. tapi apa yang penting jangan lupa untuk mendapatkan rawatan di Hospital secepat mungkin jika terdapat gejala2 H1N1.

*** Trylah buatkan....tak salahkan mencuba drp tak buat apa-apa. Orang kata setiap penyakit pasti ada penawarnya. Manalah tahu dalam USA sibuk nak kuarkan vaksin hujung tahun ini. Tengok2 air kelapa adalah vaksin sebenar untuk H1N1 ni..hahhaha merepek pulak aku ni. Yerlahkan orang dulu-dulu kalau ada penyakit guna sumber alam jer sebagai penawar..misalnya kalau demam campak minum air kelapa, kalau sembelit ubatnya makan betik, kalau penyakit kulit, kudis, kayap sapu dgn daun buaya tembaga dan banyak lagi ler petua-petua orang dulu-dulu..yang diyakini keberkesanannya. Cuma penyakit H1N1 ni jika benarlah ia adalah konspirasi...sebijak-bijak orang US, sepandai-pandai saintis dan pakar Tuhan itu lebih mengetahui dan tahu segala-galanya.

Dan setiap penyakit itu juga adalah berpunca daripada manusia itu sendiri, mungkin diturunkan virus ini untuk memberi kesedaran kepada semua, mengenai kematian dan penghujung akhir zaman.

Renung-renungkan :
"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah dia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani- Surah Al-Nahl Ayat 115

Maka benarlah ia merupakan tanda-tanda akhir zaman dan alam ini menghampiri ke penghujungnya. Sesuatu benda akan pasti mati dan musnah dan alam ini pasti juga musnah. Tanda-tanda kiamat kecil sudah ada kesemuanya, yang belum muncul hanyalah tanda-tanda besar. Ini adalah peringatan dan pengiktibaran kepada semua umat manusia supaya kembali kepada Islam yang sebenarnya. Hanya orang yang benar-benar beriman akan memahami isyarat-isyarat ini.

Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa dunia ini telah hampir akhir zaman bahkan Baginda mengumpamakan seperti seorang yang terlalu bongkok. Tentang fenomena alam yang terjadi dan penyakit-penyakit ganjil (seperti Coxsackie, JE, SARS, Selsema Burung dan kini Selsema Babi pula) disebutkan oleh Rasulullah SAW sebagai tanda-tanda qiamat. Dari Ibnu Umar Rasulullah SAW bersabda;

"Bagaimana keadaan kamu ketika lima perkara berlaku di kalangan kamu, dan aku berlindung dengan Allah dari terjadinya perkara itu kepada kamu atau kamu sempat menempuhnya. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil)"


Antara sebabnya kita mengagungkan hiburan ditatkala Tilawah Al-Quran berlangsung, kita memuja artis dan menangis apabila anak-anak kita kalah dalam pertandingan berlakon, kita mengagungkan artis apabila mereka mati tetapi kita biarkan golongan agama mati kesejukan, kita bertepuk tangan apabila anak-anak kita berpeluk dengan wanita yang lebih tua dari mereka apabila kalah dalam pertandingan menyanyi, kita makan makanan yang dimasak oleh bukan Islam walaupun premis tersebut mendapat pengesahan sijil halal, kita sibuk membawa anak-anak kita ke Megamall tapi tidak ke masjid, kita kosongkan surau dan masjid dan biarkan golongan pencen memeritkan tekak yang kering, kita halalkan sumbang mahram, kita benarkan maksiat berleluasa, kita makan hasil riba, kita nikmati hasil bunga, kita biarkan arak bermaharajalela di kedai serbaneka yang bisa diakses dengan mudah oleh anak-anak kita, kita biarkan arak dijual dan diminum secara terbuka di KLCC dan Café-café, kita biar anak kita berpelesaran di Internet Café, di kedai mamak, di jalanan merempit, ronda-ronda sepanjang malam, kita hias malam dengan maksiat, kita sulam hari kita dengan kesibukan dunia, kita tidak menoleh lagi kemasjid kecuali pada hari Jumaat, dan hari ini, H1N1 Allah turunkan untuk bangsa Melayu hadapinya.

Dari Megamall yang sibuk dan tercemar, marilah kita bawa anak kita penuhi masjid. Dari bersentuhan dan berpelesaran malam hari, kita bawa anak-anak kita sembahyang malam, mengaji, dan isi sepertiga dari malam dengan ibadah, dari beriadah di tempat terbuka atau awam, kita beriadah bersama keluarga di rumah dan isi dengan zikir-zikir, dari sibuk dengan hiburan, dari mengangkat dan memuja artis, kita minta pada ustaz-ustaz, guru-guru, ulama-ulama berdoa pada Allah dan kita minta dan kita sertai program ibadah setiap malam hari di bulan Ramadhan dan kita teruskan kebulan-bulan seterusnya sehingga wabak H1N1 ini berakhir. Kita kembali kepadaNYA dan kita minta pada Allah dan tunjukkan semula yang kita, umat Melayu, tidak akan sesekali berpaling dari Allah dan Rasulnya dari apapun termasuklah nikmat dunia yang sedikit.

*** Cuma aku terfikir satu langkah paling berkesan untuk mencegah H1N1 adalah dengan selalu membersihkan tangan, bukankah dalam Islam kita diwajibkan membersihkan diri sebelum menunaikan solat. malah setiap hari lima kali sehari, bermula dengan pagi, tengah hari, petang, magrib dan malam kita bukan sahaja membasuh tangan malah muka, telinga, dahi dan kaki. Membersihkan tangan bukan sahaja pergelangan tangan tetapi sehingga ke siku, bukankah perkara itu sudah ada dalam Islam tetapi ramai yang tidak mengamalkannya. Jadi marilah kita bersama-sama mengamalkan cara hidup islam yg sebenar***

4 comments:

INTAN said...

ujian tuhan..

kirana said...

betul...ni ujian Tuhan
ada kesalahan yg kite buat sebenarnya

Rantong said...

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain "Gunakanlah Habbatus Sauda" kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

Ini adalah ikhtiar kita. Belilah apa2 jenama Habbatus Sauda dan amalkannya SEKARANG!!
_______________________
View Profile: Rantong™

Haizales said...

betul tu, tiap penyakit ada penawarnya..insyaAllah~