Thursday, January 21, 2010

Bila kakak merajuk..adik cool jer


Bukan senang nak ambil gambo budak 2 orang ni sambil pose. Masa ni sukalah sebab kakak dapat T-shirt Upin & Ipin. Excited sgt dia terus pakai tidur. Pagi esoknya nak pakai lagi..uhhh..biar betoi anak aku ni. Lepas dah pujuk-pujuk baru ok.

Anak dara aku sekarang ni makin sensitif...ikut sapa ntah???
hari tu husband aku dah ambil anak..aku pulang lewatkan..bila sampai rumah ....si adik terus jer datang kat aku peluk2..cium konon2 cam lama tak jumpa lah. aku pun peluk-peluk ler adik sambil sembang2 dgn dia. Durrani masa tu tengah menyusu...sambil baring dia senyap jer. Buat macam tak tahu..aku pun ingat lepas dh peluk adik nak peluk kakak pula.
Bila aku pegang dia dan pusing kan muka dia nak cium rupanya air mata dah mengalir dah. Ohhhh..so touching...aku pun jadi sedih juga tgk dia menangis. sensitif rupanya bila aku peluk2, cium adik dulu. agaknya dia terasa..mama tak pedulikan dia. Rupanya dia pun nak juga benda yg sama...yerlah cuma aku lambat sikitlah peluk diakan tp still akan buat lepas buat kat adik.

Samalah juga masa dlm kereta, kalau kita tak layan dia bercakap..yerlah kadg2 penat kan balik keje. Husband aku pulak hari tu time dia tengah nyampah dengan budak opis dia...agaknya kepala pun tengah buntu dia diam jer dlm kete. Durrani sibuk tanya itu dan ini..semuanya aku yg jawab. Husband aku mmg senyap tanpa sepatah kata..lastnya Durrani menangis...sambil kata, "napa abah tak cakap..napa abah diam jer. cakaplah...kakak tanya tak jawab pun" sambil nangis2 tu dia kata gitu.
haaa amik kau...lepas tu susahnya nak memujuk dia diam...dan sejak dr hari tu memang tak pernah dah buat....walau penat macam mana sekali pun dengan dia mmg tak boleh tunjuk kena layan sama jer..kalau pagi2 kita hantar dia pg umah baby sitter happy2...petang pun gitu jugak.


Sebenarnya itulah yg anak-anak nak. Kalau balik rumah pun tgk TV kena layan dia tgk sekali. Kalau tak nanti mulalah meragam itu dan ini. Sebab itu ler susahnya nak memasak (alasanlah tu). Selalunya husbandlah yang layan masa tgk TV. Tak pun layan dorang main. Aku perasan dorang berdua ni bila malam mmg nak perhatian sangat-sangat. Kalau tgk TV nak teman, main nak teman, baca buku..buat apa sahajalah semuanya nak kita temankan. jangan harap ler ko boleh kata..kakak pglah tgk TV tu mama nak masak. Confirmlah dia takkan tgk punya.
Dan jgn harap juga ko boleh bertenet dgn senang-lenangnya dr jam 8 sampailah 11 malam adalah masa bersama dorang. nak bertenet, check emel ker, tulis blog, baca blog adalah pada waktu subuh yer jam 5 pagi huhuhuhu.
Kalau tak dilayan..kakak akan buat perangai...macam2lah yg dia buat untuk bg kita marah atau tarik perhatian. Uhhh mencabar kalau tgk dia nangis. tambah-tambah kalau saja2 biarkan dia nangis...konon2 nak tengok dia berhenti nangis sendiri. Jangan harap ler...lagi kuat adalah.
SEnang jer nak pujuk dia...kalau dia nangis terus jer peluk dan cium dia..sambil kata, "mama minta maaf yer...sayang. Nanti jangan buat lagi yer...kakak janji yer jagn buat lagi..bla..n bla..confirm lepas tu terus jer diam. Pujuk2 sambil bg ayat baekkk punya. Kalau dimarah lagilah berpanjangan..."mama marah kakak..."sambil nangis tu ngadu kat abah dia.
Tapi aku ni kdg2 keras hati jugak..saja nak tgk anak diam sendiri...hahhahha masa tu amiklah kau nak pujuk dia balik.

Tapi adik cool jer. gaduh dgn kakak pun ok lagi. kakak amik brg dia pun ok...buat2 nangis tapi air mata tak kuar pun. pastu pegi ngadu kat aku tak pun abah dia, "kakak buat" sambil peluk aku erat-erat. hahhahah comel jer bila dia sebut kakak.
fahim lebih mesra..dia suka mulakan dulu misalnya..nak ambil hati aku..dia akan datang kemudian peluk. sambil cium dan peluk erat-erat panggil mama..mama. bila kita tanya dia buatlah manja2 duduk atas riba sambil gelak-gelak.
kalau kakak ni...kita yg kena mulakan dulu...kena peluk dia..cium dia...sembang2 dgn dia..kalau tak surelah terasa hati.
Itulah tu bila dah besar sikit kena treat macam lain pula. esok2 dah sekolah lain pula perangainya. Bila dah naik sekolah menengah lain pula caranya...uhhhh mencabarkan jd mama zaman sekarang nikan. Semua kena guna pendekatan berbeza..lembut..dan guna psikologi.
***aku pernah interviu parental coach. dia penulis buku mengenai ibu bapa dan anak cemerlang. Banyk tip yang boleh aku kongsikan nanti yg kita tak tahu sebenarnya. cara dia didik anak memang best..semua anak2 dia cemerlang tak payah pg tuisyen pun. sebab dr kecil dia dah ajar. aku kongsikan di lain entry nanti. Bukunya aku dh baca separuh sangat bagus bagi ibu yang macam aku ni***

1 comment:

dyeiza said...

Rasanya den tau faten ikut siapa..Hahhahha, mana tdk tumpahnya kuah kalau tak kenasi..