Saturday, October 9, 2010

toilet train Fahim

Muka sedih sebab kena marah dengan mama


Disebabkan Fahim yang sekarang berusia 2 tahun 3 bulan dah pandai bercakap, dah pandai bagi tau nak buang air kecil dan besar walaupun dipakaikan diapers dan juga sangat susah untuk dipakaikan diapers jadi hari ni aku sudah memulakan sesi toilet train untuknya.
Jadi pagi tadi lepas mandi terus aku pakaikan baju dan seluar sambil bagi tau dia, "Fahim nanti nak kencing bg tau mama tau...pergi toilet jgn kencing kat sini".

Ok dia mengangguk tanda faham. Tidak sampai 15 minit kemudian dia memberitahu, "mama...mama nak cing" sambil memegang seluar. Terus aku bawakan dia ke toilet. Menunggu hampir 10 minit di dalam toilet...namun dia tidak membuang air, tipu mama rupanya.

Selepas 10 minit dipakaikan seluar sekali lagi dia berkata,"mama..mama nak yak (berak)," sekali lagi aku bawakan dia ke toilet dan Alhamdulillah...dia berjaya membuang air besar di toilet bowl sambil aku memegangnya.

Lepas 1 jam bermain...tiba-tiba kakak memanggil," mama..mama...Fahim kencing kat meja,"
Terus aku menuju kepadanya... lantai sudah basah dengan air, bergitu juga seluar, aku membawanya ke toilet. Rasa ingin marah terhenti di situ disebabkan ini adalah proses pembelajaran pertama.

Memang inilah cabarannya bagi ibu bapa yang ingin menceraikan diapers daripada anak-anak. Terbuang air di katil, sofa, karpet dan dapur adalah perkara biasa. Begitu juga jika terbuang air besar di tempat sama. Mujur ler rumah aku tak ada karpet..kalau ada aduhai...susahnya nak membersihkannya. Ada juga ibu bapa menggunakan 'toilet bowl' untuk si kecil mungkin ini lagi mempercepatkan proses mengajar anak. Untuk Durrani dan Fahim aku hanya menggunakan kaedah semula jadi saja. Ini kerana kanak-kanak jika dikatakan secara berulang-ulang lama-kelamaan mereka akan faham dan akan menjadi kebiasaan bagi mereka.

4 comments:

ckLah@xiiinam said...

Mama pun terer...lepas marah si bujang tu, boleh lagi ambik gambar dari jarak dekat..hi..hi..

Izan Ishak said...

tahniah faheem...baru hari pertama ye..insyaAllah, lama2 nanti terus diaperless lah ye~~

MAMASYAZA said...

sikecik akak dah nak masuk 3 thn pun, dlm proses diaperless gak tu, sebelah siang ok la, sebelah mlm masalah ckit, dia nak gak pakai pampers

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

hehehe..takpe..mula2 mmg camtu tak biasa lagi..nnti dah lama ok la tu..:-)