Thursday, March 11, 2010

balik lewat dan ajar anak

Dua hari lepas aku balik lewat sebab ada asignment kat Sri Hartamas jam 9.30 malam baru sampai rumah. Rasa bersalah sangat sebab biarkan anak-anak kat rumah lebih rasa bersalah sebab kat asgnment tadi makan sedap-sedap ada chicken chop, ada fish n chip, ada lamb chop, speghetti so masa makan tu teringat ler kat anak-anak sangat.
Entah apa yang dia orang makan yer huhuhu...masa ambil fries, ohh Durrani ngan fahim suka ni terus jer teringat, lepas tu minum pulak fresh orange ..oh..tidak....terus jer cover balik...alah...demi kerjakan, bukannya merayau suka-suka tinggalkan anak kan.
Bila sampai rumah anak-anak sedang membaca bersama suami. Ohh..rajin suamiku mengajar mereka...lega. Terus hilang rasa bersalah itu.
Sebaik saja aku masuk ke rumah...anak-anak terus meluru memeluk kaki sambil menjerit...mama..mama...mama. Ohh kedengaran sungguh riang sekali. Seperti sebulan tak jumpa lagaknya. Sukanya aku..sambil memeluk dan mencium pipi mereka.
Sedih...macam mana kalau anak-anak ditinggalkan ibu bapakan.

Malam ini Durrani semakin mahir menyanyikan lagu Are you sleeping, Twinkle twinkle little star, one little two little three litle India dan lagu-lagu lain yg masih dalam hafalan...suka benar jika dapat menghabiskan semua lagu-lagu itu. Buku nyanyian itu dikelek dari pagi sampai ke malam...buku yg dibeli di pasar malam dengan harga RM3 sahaja. Oh aku berjanji akan memberikan hadiah jika dapat mengenal huruf ABC...Z dan boleh membaca. jauh benar lagi nampaknya untuk sampai kepada kebolehan membaca, selama ini dia hanya menghafal sahaja.

Fahim pula pada usia setahun setengah sudah boleh membaca 1,2,3...10. Oh mulanya dia hanya mendengar kakaknya membaca kemudian di dalam kereta satu demi satu disebutnya ketika mengira jumlah kereta di jalan raya. Ohhh...dalam diam dia belajar rupanya. Dia juga sudah boleh mengenal gambar dalam kad yang menunjukkan ABC...Z. Malah lebih lancar daripada kakaknya..cuma sifat cemburu sangat terserlah apabila aku melebihkan adik ketika mengajar...huhuhu...macam mana ya jika tidak mahu rasa cemburu ini berterusan???

No comments: