Tuesday, April 20, 2010

perfume kegemaran anda?

Perfume kegemaran anda?

Yg warna biru aku dapat free. Disebabkan suka sangat aku beli yg botol cerah tuh.

Oh aku suka Aisey Miyaki sebabnya baunya lembut dan segar. Ada rasa haruman bunga-bungaan. Kadang-kadang aku pakai Georgo Armani yang aku beli ketika sale. kalau sale harga memang murah. Rugi sangat kalau tak beli 2,3 botol sebab boleh dapat RM50 sebotol sehingga RM100 paling rendah. tapi nak tunggu sale maybe setahun sekali atau 2 tahun sekali, ikut nasib kalau ada. dan kalau pergi memang kena berbaris panjang masa nak bayar dan berebut2 nak ambil. Ini pada sesiapa yang memang alah dengan org ramai baik jgn pergi. Tapi bg sesiapa yang giler perfume waktu sale mmg masa sesuai untuk beli dan simpan stock sampai 2,3 tahun.


Seingat aku aku cuma pernah beli Aisey Miyaki dan Georgo Armani jer yang lain-lain tu aku dapat ketika melakukan tugasan. Antara perfume percuma ialah YSL, ELLE, Dior Addict, narciso rodriguez, Anna Sui, Lancome dan ada beberapa yg aku sudah tidak ingat. Antara semua ni aku paling suka Dior Addict..baunya sangat sedap, segar, ringan, kalau pakai lg lama lg sedap. dan baunya sangat tahan. Pakai pagi sampai ke malam masih terbau-bau lagi. Disebabkan suka...tiap2 hari aku sembur Dior Addict walaupun masih ada perfume lain tapi pakai sampai habis.

Dior Addict. Dapat pun botol kecilkan. haruslah cepat habis.

Sekarang aku pakai perfume Narciso. Dapat tahun lepas ..baru jer pakai. Baunya pun sedap bunga-bungaan segar. haruslah hujung tahun baru habis.

Dan yg masih ada dlm simpanan belum buka kotak lagi ialah Anna Sui. Diberi oleh editor Jelita, Kak Ema ketika nak berhenti kerja dulu. Baunya agak sedikit keras. Kureng suka sikit tapi dh dapat free ok jerlah. Tapi bila dah lama pakai oklah dah lembut sikit. Tunggu yer giliran bila dah habis perfume baru akan diguna.

Sebenarnya nak pakai perfemu ni ada caranya juga supaya baunya segar sepanjang masa. Ada orang komplen kenapa perfume tahan 4 jam sahaja. Ada pula tahan sehingga 8 jam malah ada yg sehingga ke malam.
Menurut orang yg mahir dalam bidang kecantikan ni, bau perfume yang melekat pada tubuh kita dan ketahanannya bergantung kepada air badan seseorang. Air badan pula dipengaruhi oleh darah, pemakanan kita dan perpeluhan kita. Sebab itu kalau orang India mungkin jenis haruman yang disyorkan agak sedikit keras disebabkan makanan mereka berasaskan rempah ratus yang menyebabkan bau badan akan tinggi berbanding Melayu dan Cina.

Berbeza bagi mereka yang bekerja 24 dalam air cond, apabila dlm keadaan sejuk molekul2 dalam perfume akan saling menarik menyebabkan baunya terpendam dan apabila berada di tempat yang cuacanya agak panas barulah molekulnya akan mengembang.

Jadi sebaiknya:
1. Untuk lelaki sembur haruman di dalam baju terutama kot atau kemeja kemudian baru button kan. Ini kerana haruman akan tersebar lebih lama berbanding dengan semburan di luar baju kerana akan menyebabkan bau bercampur dengan molekul udara, asap, habuk, asap rokok dll.
2. Wanita sembur pada baju untuk tahan lama tetapi jarakkan semburan supaya cecair perfume tersebar.
3. Calitkan perfume pada nadi iaitu pergelangan tangan, belakang telinga dan leher. Ini kerana pada bahagian nadi ini darah akan mengepam ke seluruh badan menyebabkan bau lebih tahan lama.
4. Untuk lebih berkekalan simpan haruman dalam peti sejuk. Ini kerana cuaca sejuk akan menarik molekul supaya lebih mampat dan bau lebih tahan. (letakkan perfume dalam plastik yer.. tak pasal2 peti sejuk anda berbau wangi pulak)

Percaya tak perfume ni sudah macam satu keperluan. Macam hphone. bagi pekerjaan yang memerlukan kita bertemu orang ramai, perfume menambah jati diri serta keyakinan. Kalau lupa nak pakai perfume rasa hari2 yang tidak sempurna. Nak jumpa orang pun rasa malu.
Percaya tak bau-bauan mewah contoh yg dipakai oleh ahli perniagaan atau selebriti misalnya akan menentukan untung atau ruginya perniagaan mereka ketika ingin mendapat tender atau sebagainya.

Besarnya pengaruh perfume ni kan.
Sebab itu ler walau harga beratus-ratus sebotol tetap orang beli.
Penjual One Drop Perfume misalnya jadi kaya raya sebab jual perfume.
Ada lagi brand terbaru sekarang ni baubau yang dihasilkan oleh orang Melayu dijual pada harga RM10 untuk 3ml, 10ml RM30 dan 50ml untuk RM90. Baunya memang sedap, macam original, boleh dikatakan semua jenama di pasaran ada dijual. Ketahanan memang belum terbukti lagi sebab aku belum cuba sepenuhnya, cuma dah sembur sikit kat tangan dan baunya...ehhmm..macam original. Nantilah bila aku dah cuba aku buat review kat sini.

9 comments:

Mak Su said...

salam singgah :)

Mag said...

banyak nye pefiummmm~
saya ade 4 jer..tupon satu bodyshop yang pakai kat umah

ennieva fauzi said...

wah, wah..bila nak rasa perfume free ni..tahniah dah dapat baby baru 'MYVI', apa namanya?

MeL said...

love perfumes too! rynas klu tak bape suka bau annasui rock me! jual kat i lah..hehe ;)

Anonymous said...

aku suker Lolita Lempicka tp susah nk jumpe skrg la huhuhu :P

rynas said...

farah- ala perfume free jer ahaks..nak beli tk mampu

rynas said...

benie- nama baby baru TT hehhehe

rynas said...

mel- ala tak nak ler jual sebab saya pun dpt free tak elok ler plak jual kt org.

Aton- aahh ko mmg suka perfume lolita tu kan. susah nak dpt tu

Anonymous said...

Terima kasih infonya gan.
Lumayan buat nambah wawasan.

Gema Parfum
Parfum untuk pria.

----------