Tuesday, April 6, 2010

lauk kenduri

Ohh..aku bercuti start Jumaat sampai ler Isnin dan sepatutnya hari ni Selasa aku dh masuk kerja. tapi memandangkan Fahim masih demam terpaksalah bercuti. masa kat kampung badan Fahim naik bintik2 merah..ingatkan demam campak tapi naik tak banyak pun dan bg minum air kelapa.
pagi tadi disebabkan nak confirm yang betul2 campak bawalah dia pegi klinik. Doc kata bukan campak...dan dia nak refer pd pakar maklumlah skang ni macam2 penyakitkan dengan denggilah HINI lah jadi bawalah jumpa pakar kanak-kanak dr Nazim kat Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah. Doc Nazim kata bkn campak..maybe sebab virus menyebabkan badan naik ruam. Masa amik suhu badan Fahim dh tak demam dah cuma kena monitor kat rumah jer.
Doc kata kalau denggi dia tak akan ada simpton batuk dan selalunya akan demam dan suhu badan yg tinggi.

Ok sebenarnya nak cerita pasal kenduri kat kampung minggu lepas.
kenduri ni doa selamat jer sebab mak ngan ayah nak buat umrah 10 April ni. Jadi kenduri kecil-kecilan sahaja. Jadi ada bacaan Yasin kemudian baru ler makan..ni antara juadah kat bawah ni.



Ni kacang, kobis digoreng bersama hati,pedal ayam. tapi kalau buat sendiri tak dapat pulak rasa gini...

Oh kalau kenduri doa selamat ker kahwin ker inilah juga menunya. ayam masak merah. Pergghh..memang sedap tambah2 dimakan bersama air asam. kalau makan ni mmg tak pandang kiri kanan dah...selalunya kalau area kampung aku ayam ni memang menjadi pujaan ler hehheheh.

Haaa..inilah dia air asam dimakan dengan ayam. kalau kenduri air asam ni memang tak tinggal. memang menu utama ler...kalau kenduri kahwin sebelah utara. tapi kalau buat sendiri mmg tak penah jadi air asam gini...ntah apa ler yg tukang masak ni pakai.


Gulai nangka dengan ikan bilis. Ni jarang jg buat tapi sebab nangka banyak kat kampung...jadinya supaya tidak membazir masaklah gulai nangka ni.




2 comments:

fabulous.farah said...

bestnya gulai nangka!

rynas said...

farah mmg best gulai nangka. tapi kalau org yg ada angin tidak digalakkan nanti makin berangin hehhehe