Wednesday, April 7, 2010

buat ABC

Kalau dah berkumpul ramai-ramai adik-beradik aktiviti yang tidak pernah dilupakan ialah buat ABC sendiri. Maklumlah dengan anak buah yang ramai campur adik-beradik, akak n abg ipar kalau nak beli ABC mahunya berplastik2. Jadi untuk menjimatkan kos...kita buat sendiri jer ABC ni. Lagipun mesin ABC pun dah ada yang dibeli oleh kak Chak jadi senang jer beli bahan-bahan macam jagung, laici, susu, kacang merah, kalau nak tambah aiskrim letak ler..kalau tak nak pun ok.

yang jadi tukang jual ABC ialah abang aku. Memang selalu ler kalau buat ABC mmg dia ler yang jd tukang mesin...yg lain2 tu tak berani kot nak buat...dan yg lain2 lebih suka makan jer. asal mesin jer habis...hahhahha

Perghhh..ini yang dah siap mesin yer. yang best boleh adjust nak ais tu lembut dan halus atau kasar dah tentulah nak yg lembut dan haluskan baru sodap makan.

Wah..wah...sebelum mesin semua bahan2 letak kat bawah dulu pastu baru mesin ais. Ni yang dh siap yer..letak gula merah, gula putih pastu susu. siap yer uols....


Tiap orang ada keje masing-masing. Bg kat anak2 buah yang muda2 ni sebab dorang memang suka buat2 kerja gini.



Ni dh siap dua mangkuk. siapa nak dulu amik jer. Biasanya akan buat sorang satu ler. kalau nak lagi mesin lagi ler. dua tiga kali pun tak per..sampailah bahan2 habis.


Anak aku yg tak sabao2 nak makan ABC. Tapi tak habis...makan main-main.


Ohh dorang bertiga ni mmg kuat makan ABC. Dah habis mesin lagi untuk dorang. tak per janji habis...

ABC yang siap untuk dimakan. nampak sedapkan???? (perasan)..sungguh..rasa cam yg jual kt kedai jer. nak lg special letak aiskrim atasnyer. Kalau kat kedai RM1.50 kot satu...kalau buat sendiri berapa jer kos. Boleh dapat lebih 20 mangkuk.

5 comments:

alyyani said...

ABC for free? mmg sakan lak semua makan kan? nak2 cuaca panas sekarang ni. lama lagi saya nak rasa ABC tu. hhuu..

PUANSTOBERI said...

salam,

carik2 cara nak buat ABC, terserempak dgn blog ni. Wahh..terliur napak ABC tu. Huhu. Setappnya..

dyeiza said...

wah...sedapnya....bila balik kg..semua nak makan...yang best tue air asam ngn lauk kenduri...pergh...blh leleh air liur ni...

ennieva fauzi said...

sedapnya...ABC satuuuuuuu!!!!!

ibu_Arifa said...

sedapnyer ABC..mesti oder kalo jumpa.