Monday, February 8, 2010

saat memenatkan

Minggu ini memang agak memenatkan sampai tak sempat nak tulis blog sendiri dan jalan-jalan ke blog orang lain. Bila dah free gini baru ler boleh baca blog orang lain.

Minggu lepas aku balik kampung kat PD minggu ni pun balik lagi. Sebabnya adik ipar yang bongsu tu sakit. Ntah boleh ke dikatakan sakit...nak kata sakit yang memerlukan rawatan moden pergi hospital semua tak juga. Sebabnya doc kata dia ok..tak ada penyakit. tekanan darah, jantung, semua ok. tapi fizikalnya memang menunjukkan dia sakit.

Yerlah..kalau tiba-tiba jatuh pengsan kemudian nafas tercungap-cungap macam orang tak cukup oksigen memanglah kita akan katakan yang dia sedang sakit, penat sangat kot kerja (praktikal kat kilang) atau agaknya asmanya datang lagi begitulah anggapan adik-beradik yang lain. Lalu dibawalah ke hospital namun doc yang merawat menyuruh agar dia dibawa pulang, " "rasanya ini penyakit lain ni. baik bawa dia pulang berubat kampung". Jika seorang doc berkata begitu apa ditunggu lagi.

Maka berusahalah yang lain mencari perubatan tradisional, dah katanya bukan penyakit moden kan. Takkan nak tengok sahaja dia terus pengsan dengan keadaan tercungap-cungap dan ada kala tidak sedarkan diri.

Bertemulah kami sekeluarga dengan Pak Teh dr Melaka juga yang merawat aku dulu...
Mulanya seakan tidak percaya tetapi dalam al-Quran sendiri ada menyebut mengenai jin, syaitan juga rukun iman percaya kepada alam ghaib. Jadi mengapa harus diragui lagi. Kewujudannya memang ada. Kelebihan Pak Teh dia boleh berinteraksi dengan benda ghaib, malah akan mengislamkannya sekiranya jin itu kafir. Beberapa kali juga aku melihat rawatannya dan pernah mengalaminya sendiri. Wah seakan tidak percaya apabila mulut bersuara sedangkan hati terkunci dan yang bersuara adalah makhluk lain seperti yang dilihat dalam drama dan filem Melayu.

Berbalik kepada cerita adik ipar aku ini, setelah dirawat dia bertukar tingkah laku, berjalan tegap sambil duduk ala-ala seorang panglima. Sambil tangan diletakkan ke dada (seperti lagak allahyarham P. Ramlee dalam filem-filem bangsawan). Daripada mana datangnya dia????
Mahu percaya atau tidak??? walau hati berkata seakan tidak percaya....tetapi apabila melihat dengan mata kepala sendiri..alangkah besarnya keagungan Tuhan.

Apabila dia berkata kun fayakun..tiada sesiapa yang mampu menghalang. Apabila DIA berkehendakkan sesuatu berlaku maka..terjadilah ia. Hanya Dia lebih mengetahui sebab dan musababnya. Kita sebagai makhluknya kena sentiasa beramal setiap masa dan sentiasa melakukan kebaikan.

Yang pasti ada sebabnya Tuhan memberikan anugerah ini kepadanya.

p/s: citer cam tergantungkan??? kena bg suspen sikit baru thrill. Tak per biarlah rahsia. yang penting segalanya sudah selamat. Alhamdulillah....

No comments: