Sunday, October 4, 2015

SET BERPANTANG UNTUK BERSALIN NORMAL dan PEMBEDAHAN




Saya sangat excited apabila bercerita mengenai penyusuan susu ibu.
Sebab itu bila jer nampak adik-adik kat office yang tengah pregnant tu terus jer rasa macam nak share pengalaman macam mana boleh susukan baby sepenuhnya.

Pada saya semua orang boleh menyusukan bayi mereka, mungkin lama atau tidak, menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu atau sudah mencampurkannya dengan formula atau tidak, tetapi secara lahiriahnya semua orang boleh melakukannya.

Tetapi harus ada ilmu. Sama juga macam buat bisneskan kena ada ilmu juga baru berjaya begitu juga dengan penyusuan susu ibu. Tambah lagi untuk ibu-ibu bekerjaya. Macam saya dulu masa anak pertama, lepas lahir tak berjaya susukan anak sebab bila bagi jer baby tak pandai menghisap sehingga selepas 3 hari hari, barulah berjaya.

Kemudian macam biasalah bila dah dekat nak bekerja mulalah mak suruh bagi susu formula sebabnya takut anak tak nak nanti. Jadi tanpa ilmu penyusuan teruslah bagi susu formula. Dengan tak buat pembacaan di Internet dan tak buat stok susu macam mana nak maintain menyusukan.

Masa tu pula tak tahu mengenai teknik mengepam susu, jadi langsung tak sediakan pam sesuai. Bila dah kerja habis basah baju sebab susu. Lama-lama susu kering sendiri. Saya berjaya susukan baby sehingga setahun saja.

Bila mengandung anak kedua pun sama, cumanya dah ada ilmu sedikit. Saya sediakan pam susu (ttp beli yang murah saja) dan start pam di office. Namun oleh kerana tiada ilmu mengenai teknik mengepam, menyimpan susu , ditambah tak menjaga pemakanan menyebabkan susu kering sendiri.

Namun berbeza untuk anak ketiga, mmg saya dah set dalam minda nak susukan anak sepenuhnya sampai 2 tahun. Kalau boleh 6 bulan secara eksklusif dengan susu ibu saja. Saya start search dan google macam mana ibu-ibu lain berjaya susukan bayi mereka sepenuhnya.

Akhirnya saya bertemu set bersalin dan menyusu Shaklee yang saya anggap set berpantang terbaik setakat ini. Saya start mengamalkan Shaklee sejak kandungan 5 bulan dan terus selepas bersalin.
Sebenarnya vitamin untuk hamil dan berpantang adalah set yg sama cuma tambahan seperti Alfalfa, zink dan Omega Guard. Jadi oleh kerana suplement masa hamil masih ada saya cuma tambah beberapa vitamin yang sudah habis saja.

set berpantang yang saya ambil


saya tak amalkan jamu langsung kerana yakin Shaklee sudah lengkap sepenuhnya
CARA MAKAN SET BERPANTANG SHAKLEE

Ok di sini saya terangkan macam mana cara saya makan set berpantang yang banyak ni. Kalau ikutkan mmglah banyakkan. Tapi kalau dibandingkan dengan jamu yang rasanya yg pahit dan bau herba saya lebih rela makan vitamin Shaklee lagi.


PAGI

Bangun pagi masa perut kosong saya ambil zink sebiji. Apa keistimewaan zinc?
- Pengambilan zinc sangat penting untuk membaik pulih luka jahitan dan luka dalaman serta membantu mempercepatkan penyembuhan luka.
- Di samping itu, zinc membantu proses pengecutan rahim ibu kembali normal serta mengatasi masalah rambut gugur selepas bersalin.

- Sarapan dengan ESP dicampur minuman kegemaran anda. Saya suka minum ESP dengan MILO sampai lah sekarang. Pastikan anda campur dengan air suam kerana air panas akan menyebabkan khasiat ESP hilang.

Pengambilan ESP sangat membantu dalam kelancaran penghasilan susu kerana ESP membekalkan sumber protein utama dan merupakan milkbooster terbaik dan pemberi tenaga kepada ibu berpantang.

- 1 jam selepas itu ambil B Complex 1- 2 biji, Pengambilan vitamin B-Complex boleh membantu meredakan stress dan tekanan yang dihadapi oleh ibu di sepanjang proses bepantang.
Di samping membekalkan tenaga dan membantu keseimbangan hormon.


- 1 - 2 biji Vitalea
Pengambilan vitamin ini membantu mengembalikan kecergasan fizikal dan mental kerana vitamin ini bertindak untuk memberi tenaga kepada ibu.
Oleh kerana vitamin ini diformulasikan dengan zat besi, ini boleh mengelakkan risiko anemia dan tekanan darah rendah. Sekaligus mengelakkan si ibu berasa letih dan kelesuan yang berpanjangan.

- 1 biji vitamin C

Pengambilan vitamin C sangat penting untuk menyembuhkan luka jahitan bersalin tidak kiralah bersalin secara normal mahupun ceaserian.
Vitamin ini membantu membaik pulih sel tisu yang telah rosak selepas bersalin.
Bertindak merangsang pembentukan kolagen untuk mencantikkan kulit.
Selain itu, pengambilan vitamin ini penting untuk meningkatkan tahap imunisasi, mengelakkan ibu daripada terkena jangkitan demam dan selesema.

TENGAH HARI 

- Lepas maka tengah hari ambil 2-5 biji Alfalfa. Pastikan anda mulakan dengan jumlah yang sedikit dulu. Macam saya dulu ambil 2 biji sehari untuk pastikan baby tidak kembung atau ada alahan. Kalau ok baru naikkan kepada 4-5 biji.



MALAM

- ada juga ibu yang amalkan 2-5 biji Alfalfa. Sebenarnya terpulang kepada badan. Alfalfa ni macam jamu juga sebab ia 100% herba jadi fungsinya sama macam herba. Kalau rasa badan dan ok susu dan banyak 2-5 biji pun dah cukup.

Raja segala tumbuhan
Membantu meningkatkan imunisasi
Mengandungi kalsium untuk keperluan tulang dan gigi ibu-ibu.
Bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu mencepatkan penghasilan susu ibu.


- Sebelum tidur ambil ostematrix 4 biji. Mengapa saya suka ostematrix dan tak miss makan setiap malam masa dlm pantang sebab ia memberikan kalsium dan membantu masalah sembelit.
Membantu mengatasi kekejangan otot dan kebas-kebas yang selalu dirasai oleh ibu yang berpantang.
Selain itu, Ostematrix membekalkan saya keperluan kalsium yang cukup untuk diet harian untuk menghasilkan susu ibu dengan lebih cepat dan banyak.
Berupaya menghilangkan sakit-sakit yang berkaitan sendi dan tulang.

Macam saya makan 4 biji esoknya bangun pagi terus ke toilet. mmg sangat lancar dan lawas.



Selepas makan set dalam pantang ni Alhamdulillah susu memang meriah. Ini kali pertama pam untuk sebelah saja. Bila nampak dah banyak susu bila pam memang lagi semangat untuk meningkatkan pengeluaran susu.

Pernah satu hari daya berjaya pam 10oz untuk sebelah dan 10oz untuk sebelah lagi. Memang rasa sangat gembira siapa tak teruja kan bila tgk susu banyak.

Saya dapat kumpul sebanyak ini susu bila dah start bekerja. Pernah satu masa ada susu dan expired dan terpaksa di buang kerana terlalu banyak.

Bagi ibu-ibu yang ingin mendapatkan konsultasi mengenai set bersalin dan menyusu Shaklee boleh menghubungi saya

Siti 012 6133596 
Facebook : www.mamarynas.com/mamarynas

Instagram: www.instagram.com/mamarynas










No comments: