Tuesday, October 6, 2015

CARA RAWAT REDUNG

 Saya mengetahui yang saya mempunyai resdung sejak berada di sekolah menengah. Ketika itu saya perasan saya akan alah dengan habuk, debu, dan sejuk. Bangun pagi mesti bersin berkali-kali kemudian barulah rasa lega. Kadang-kadang selepas bersin rasa tidak selesa seperti selsema.
Tapi masa tu biasalah tiada rawatan diberikan. Apabila bersin berkali-kali saya ingatkan ia perkara biasa.

Sehinggalah saya memasuki universiti resdung saya semakin teruk. Daripada bersin setiap pagi, saya mengalami jerawat yang sangat serius. Bukan setakat jerawat batu tetapi nanah dan berdarah. malah apabila makan makanan laut hidung saya menjadi sangat sensitif, gatal, berair termasuk mata dan telinga.



Tanda-tanda resdung

Saya pernah menjalani rawatan resdung menggunakan kain putih yang dibakar namun sekejap saja. Resdung datang semula. Begitu juga rawatan tradisional dengan seorang pakcik di Puchong, berkesan seketika namun gatal-gatal hidung datang semula.


bersin kerap pada waktu pagi adalah tanda-tanda resdung
Resdung atau seduan(sinusitis) adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan penyakit atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung / hama) yang terus merebak dalam tubuh pesakit.

Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung! Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk,debu, pemakanan, pencemaran dan sebagainya. Penyakit resdung boleh membawa MAUT!!!

Artikel dalam Utusan Malaysia mengenai bahaya resdung
Oleh kerana saya seorang yang sangat cerewet mengenai ubat yang dimakan, menyebabkan saya tidak mencuba sebarang ubat berkaitan resdung yang dijual di pasaran kerana khuatir dengan bahan-bahan di dalamnya. 
Sehinggalah suatu hari ketika melayari Internet saya bertemu artikel mengenai resdung dan SET RESDUNG/ASMA SHAKLEE. Saya terus membaca mengenai kandungan bahan digunakan serta sejauh mana suplement berkesan merawat resdung.

Apa yang saya tahu resdung berkaitan rapat dengan darah, oleh itu untuk mengubati resdung memerlukan cucian daripada dalam. Bukan hanya menggunakan produk saja. Selepas memahami kesemuanya saya mulai yakin yang suplement mmg sangat membantu merawat resdung tetapi suplement apa?

Saya mula mencari dan terus mencari sehingga membaca ribuan testimoni yang menggunakan produk ini. Memikirkan produk ini HALAL, tidak menggunakan bahan kimia atau dadah dan hampir 20 tahun lebih berada di Malaysia dan 50 tahun di seluruh dunia saya mulai yakin untuk mencuba. 

Saya mengambil Vitamin c, B Complex dan Alfalfa. Fungsi setiap vitamin ini adalah:

SET ALAHAN/ RESDUNG/ ASMA

Alfalfa Complex (sehari 4-6 biji)
 Melawan alahan – memperbaiki keadaan kulit, hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air
 Mencuci darah, hati dan usus
 Mengembalikan kenormalan badan yang terasid
 Menghilangkan toksin dalam badan
 Membersihkan hati, kolon dan darah
 Mencantikan kulit dan otot
 Mengurangkan keradangan
 Membantu memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif

B Complex (sehari sebiji)
 Memastikan kesihatan fungsi saraf
 Meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia
 Membantu meredakan alahan
 Mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak dan meningkatkan kualiti penglihatan
 Memperkasakan memori dan daya pemerhatian

Sustained Release Vita-C (sehari 2- 3 biji)
 Meningkatkan interferon semulajadi tubuh (fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih) dan meransang pengeluaran T-Cells
 Membantu mencantikkan kulit, mencerahkan kulit, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmen
 Meningkat penyembuhan tisu
 Membantu mencegah elergik hidung, kulit dan asma



SID - Siti 012-6133596
Facebook: mamarynas
Instagram: mamarynas





No comments: