Saturday, October 17, 2015

BEZA VITAMIN SEMULA JADI DAN SINTETIK

VIRAL di WhatsApp

Nurull Halawati - Penulis Skrip dan Novel
5 August at 21:56 ·


Saya perlu tulis kisah ini untuk kebaikan semua!


Alkisahnya, tadi saya ada pitching filem hantu Thailand, untuk projek worldwide di Kl Sentral. Saya menanti CEO syarikat tersebut yang menelefon saya untuk sama-sama menghadap panel, berkaitan budget filem dan sebagainya.
Bila dia tiba, kami berbual sementara menanti giliran dipanggil. Kami bercerita soal kerjaya masing-masing. Bila dia tahu karya saya Stanza Cinta dan Walau Sedetik Cuma...mukanya nampak berubah. Saya katakan pada dia saya suka buat drama berat, kisah pesakit kanser. Sebab kawan baik saya meninggal sebab kanser.
Tika itu dia membuka cerita, "saya pesakit kanser!"
Saya tergamam!!. Jika diteliti keadaannya memang tidak nampak seperti orang sakit kanser. Nak kata sakit biasa pun tidak. Memang cergas, sihat dan ceria.
"Saya ada kanser darah. Doktor kata lepas dua kali kimo saya dah mati..."
Begitu mukadimahnya becerita pada saya.
"Memang dah lama saya berhasrat nak buat drama kisah saya ni. Supaya jadi iktibar...tentang akibat kanser, pada pesakit itu sendiri, juga pada keluarga dan orang tersayang yang menghidap kanser!!kisahnya memang sadis..memang boleh menangis dibuatnya!
Tapi, apa yang saya nak ceritakan ini jauh lebih penting dari liku-liku yang dihadapinya tatkala doktor mengesahkan, "awak meghidap kanser!"
Katanya, selepas mendapat ujian darah, dokor hanya bertanya 3 perkara pada beliau..

1) Doktor : You suka makan luar ye?
Mr X : Bukan suka, memang hari-hari makan luar....( isterinya seorang Manager di sebuah hotel terkemuka. Kerjaya dan gaji yang besar)
2) Doktor : You biasa makan vitamin C ke?
Mr X : Yes..Saya memang suka makan Vitamin C. Antara amalan dia sejak remaja belia lagi.
3) Apa minuman yang You selalu amalkan??
Mr X : Saya suka minum air lemon suam! Ataupun ice lemon tea.
Ok, berdasarkan soalan itu,doktor sendiri sudah tahu apa faktor yang menyebabkan kanser darah pada tubuh beliau.

1- Makanan luar antara punca kanser kerana kandungan MSG dan bahan perasa yang terlalu tinggi. (Saya sendiri memang selalu ada pengalaman buruk jika makan luar di kedai, selalu akan pening yang teramat, loya dan muntah-muntah!)

2- Doktor kata Vitamin C itu juga antara penyebab Kanser! Kerana kandungan bahan kimia didalamnya! Ramai yang tak tahu sebab dengar vitamin je mesti baik dan bagus! Sedangkan dalam Vitamin tu terdapat bermacam-macam bahan kimia juga.

Masa ini saya tersentak kejap! saya hari-hari telan Vitamin C shaklee, alamakk..rasa gerun pula tetiba. Saya tanya dia Shakleetu ok tak? Dia kata yang tu dia tak tahu tapi jangan makan Vitamin C yang bukan-bukan. Pastikan takde bahan kimia!

3- MINUMAN?? Doktor kata, nasib baik You suka amalkan minuman ni. Ada sejenis air yang You selalu minum yang buat You masih selamat. Itulah dia AIR LEMON!!!
Air lemon jika diminum dengan ais akan menjadi Vitamin C secara semulajadi.
Air lemon jika dminum dengan air suam akan menjadi ubat untuk kanser!
itulah air kegemarannya yang diminum selama ini, yang mengurangkan gejala kansernya dari merebak dengan teruk!

Selepas disahkan menghidap kanser, Mr X tidak mahu menjalani rawatan kimoterapi. Ubat-ubatan hospital yang dibeli sebanyak RM37k tidak dimakan. Punyalah mahal macam boleh beli kereta!
Kebetulan seorang kawannya, baru menjalani kimoterapi di hospital swasta dengan kos sebanyak RM147k..tapi keesokan harinya meninggal dunia! Disebabkan itu, dia langsung tidak berniat untuk menjalani kimoterapi!!
Dia berusaha mencari jalan lain tanpa perlu menjalani kimo, tanpa perlu menelan ubat-ubatan yang berkotak-kotak dibekalkan doktor!

Akhirnya dia menemui penawarnya, iaitu herba Belalai Gajah (sejenis pokok) serta Dewa Raja. Dua jenis herba inilah yang dimakannya selama ini...hingga ke saat ini. Daritidak boleh bangun, sakit yang teruk.kurus kering, kini dia sudah pun pulih. Sihat walafiat dan cergas menjalani kehidupannya seperti orang lain
.
Saya berjanji untuk menulis kisahnya untuk didramakan. Dia seorang yang sangat positif, bersemangat dan kuat berhadapan dengan kansernya, namun dugaan yang dilaluinya dari sudut yang lain. Nanti akan saya nukilkan dalam karya saya.

Pesan dia pada saya, tolong jaga pemakanan..jaga pemakanan! Jangan banyak makan di luar, jangan makan vitamin C atau ubat-ubatan yang ada bahan kimia..dan selalulah minum Air Lemon. Setiap pagi dan malam!


Semalam saya dapat viral kat Whatsapp mengenai kisah di atas. Kalau baca betul-betul pesakit kanser tu mengatakan dia mengambil vitamin C dan kerap makan di luar.
Di sinilah pentingnya kita mengetahui jenis suplement yang diambil. Sebaiknya pilih suplement yang benar-benar natural walaupun ia agak mahal. 

Saya juga sering menerima  respon daripada kawan-kawan yang mengatakan vitamin Shaklee mahal berbanding vitamin lain yang banyak dijual di pasaran. Tapi sedarkah anda bahawa vitamin Shaklee sebenarnya adalah vitamin yang sangat berkesan dan mampu milik?

Bagi menjawab soalan pakar di atas yang menasihati supaya pesakitnya memilih vitamin 
Untuk pengetahuan anda, di pasaran terdapat 2 jenis vitamin atau supplemen yang dijual iaitu vitamin semulajadi dan vitamin sintetik. Ramai pengguna di Malaysia tidak tahu mengenai perbezaan vitamin semulajadi dan vitamin sintetik di mana mereka cenderung untuk membeli vitamin sintetik yang harganya lebih murah berbanding harga vitamin semulajadi. 
Bagi mereka, kenapa perlu beli vitamin yang mahal sedangkan terdapat vitamin yang murah.

PERBANDINGAN VITAMIN SEMULAJADI VS SINTETIK

1. Penghasilan/Sumber Vitamin

Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
  • Diekstrak daripada bahan semulajadi itu sendiri. Contohnya vitamin C di ekstrak daripada limau.
  • Asli tanpa pewarna tambahan, pengawet, perasa dan yang pasti, tanpa silika gel
  • Vitamin buatan yang dibuat oleh manusia melalui tindak balas kimia. Contohnya formula empirik vitamin C adalah C6H8O6.
  • Vitamin C sintetik dihasilkan melalui tindak balas kimia dari apa-apa bahan yang mengandungi oksigen, hydrogen dan carbon yang membentuk bahan kimia yang mempunyai formula C6H8O6.

2. Kesan Pada Tubuh (Keserasian Pada Badan)

Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
  • Dihasilkan daripada bahan semulajadi, jadi ia bertindak dengan lebih baik dan semulajadi dengan tubuh.
  • Ia tidak mendatangkan kesan sampingan, malah ia akan menambah baik kesihatan tubuh badan anda.
  • Beri kesan sampingan kepada tubuh anda kerana ia diperbuat daripada bahan kimia
  • Ini kerana penghasilannya bukan dari sumber makanan. Jangan terkejut kalau anda mengetahui bahawa tar yang digunakan untuk menurap jalan raya adalah salah satu bahan untuk menghasilkan B Complex. 



Satu kajian ujian klinikal telah dibuat dengan kerjasama Universiti California Berkeley, Sekolah Kesihatan Awam menunjukkan bahawa pengguna yang mengamalkan makanan tambahan Shaklee mempunyai kesihatan yang ketara lebih baik daripada pengguna multivitamin lain dan mereka yang tidak menggunakan makanan tambahan.



Kajian Landmark Shaklee


3. Masa Untuk Tindak Balas

Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
  • Ia akan bertindak balas pantas dengan badan kerana ia mempunyai keserasian dengan tubuh badan. Maksudnya, vitamin tersebut akan diserap dengan segera
  • Mengambil masa untuk diserap kerana ia tidak serasi dengan tubuh badan kerana ia adalah bahan kimia. Silap-silap vitamin tersebut tidak diserap langsung



4. Kesan Jangka Panjang

Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
  • Kesan jangka panjangnya adalah positif kerana ia tidak melibatkan tindak balas kimia yang luar biasa
  • Beri kesan jangka panjang yang tidak elok kepada tubuh badan anda kerana tindak balas kimia yang di ambil badan untuk menyerap vitamin sintetik yang di perbuat daripada bahan kimia.
  • Antara kesan jangka panjang hasil daripada pengambilan vitamin sintetik adalah penyakit kanser

 5. Harga


Vitamin Semulajadi
Vitamin Sintetik
  • Harga yang mampu milik dan tidak membebankan. Kesihatan yang baik adalah antara perlaburan yang bagus.




  • Murah, adakalanya diberi percuma sahaja. Tapi jika memberi kesan yang tidak baik menyebabkan anda terpaksa mengeluarkan kos yg lebih tinggi untuk dirawat.




Walaupun harga vitamin Shaklee mahal berbanding yang dijual dipasaran tetapi apa yang diperolehi pengguna adalah sangat berbaloi. Ini kerana mereka mendapat produk semula jadi, berkesan dan halal. 

Malah untuk setiap botol yang dimiliki tahan sehingga 2-3 bulan. Malah vitamin C Shaklee tahan sehingga 6 bulan. 

Jangan lepaskan peluang, hubungi saya segera untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi.







SITI ZARINAH SAHIB
SHAKLEE ID 1212774
NO. HP: 012 6133596
 CALL/WHATSAPP

EMEL: zarinah07@gmail.com





1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)