Wednesday, July 25, 2012

amalan ketika berpantang

Berpantang kali ni saya tidak bergantung kepada jamu saja sebaliknya mencampurkan set berpantang Shaklee yang saya rasa sangat membantu untuk kekal kuat, sihat dan bertenaga. Saya amalkan sejak mengandung lagi dengan pengambilan kalsium, obmimestrix dan vanila shake tapi tak secara tetap sebabnya saya campurkan juga dengan obimin dan obical dr hospital. Sayang pulakan ubat hospital tak makan.


Untuk set berpantang ni ada Vita-Lea, Vita C, kalsium, Zink, obmestrix, minuman ESP. Memang saya amalkan sejak hari pertama berpantang sampailah sekarang. Alhamdulillah sangat membantu menguatkan badan, rasa tak letih dan bertenaga. Bayangkan kalau dulu tak tidur petang rasa penat sangat-sangat. Tapi sekarang mmg jarang dapat tidur petang cuma dapat rehatkan badan saja tu pun dah mencukupi. Saya rasa luka dalaman pun makin cepat sembuh ini mmg saya rasa sebabnya kurang rasa ngilu, berdenyut atau sakit walaupun saya banyak berjalan dan buat kerja rumah yg ringan-ringan.  Alhamdulillah..

Saya suka ESP tu soy protein sebab membantu untuk rasa kenyang. Pagi minum ESP campur dengan milo dan makan dua keping biskut dan cukup sementara tunggu tengah hari baru makan nasi. Susu badan juga banyak dan pekat. Kadang2 belum cukup 3 jam dah basah baju baby pula asyik tidur jer sampaikan demam bengkak susu 3 hari. Nanti di entry lain saya ceritakan mengenai bengkak susu ni.


Selain tu saya amalkan juga polleney pati ikan haruan. Dapat habiskan sekotak ni pun punyalah susah sebabnya tak tahan bau hanyir. Selalu minum dengan kopi pekat untuk kurangkan hanyir. Baru jer minum 3 botol ada lagi 3 botol untuk dihabiskan.




Yang ini pula sarang burung berkolegan. Kawan yang bagi sebenarnya sebab dia dah amalkan untuk anak pertama dan kedua. Dia kata baik untuk org baru selepas bersalin terutama pembedahan csert kerana membantu penyembuhan luka dalaman. Rasanya sedap macam madu. Makan satu sudu pagi dan petang saja.

Untuk jamu juga ada tapi saya belum mulakan lagi makan. Sebabnya tak nak campur dulu dengan Shaklee. Biarlah dah habis pantang baru mulakan dengan jamu pula. 

Ramadan ni nampaknya tak dapatlah berpuasa penuh. Cuma saya harapkan dapatlah berpuasa di hujung-hujung Ramadan nanti dapat dalam 5-10 hari pun jadilah. Taklah susah nak mengganti puasa nanti. 


2 comments:

Puteri Satu said...

akak dah lama tak ke blog ni.. alhamdulillah dah selamat melahirkan yang ketiga ye... tahniah dari akak...

ieja amieja said...

rasanya hbs je nifas dah boleh puasa T..tp klu takut x larat @ memudaratkan blh aje ganti thn dpn..hehe..masak tu nak ganti byk2