Sunday, October 16, 2011

santau dan cara mengelak



air kelapa muda juga adalah ubat untuk santau

Satu hari saya berpeluang berbual dengan seorang rakan yg pernah disantau. Katanya dulu dia teruk dibuat orang sehingga mahu mati. Badan yang kurus hanya tinggal tulang dan isi saja. Daripada seberat 56 tinggal 40kg saja. Malah tidak dapat bekerja, terpaksa cuti sehingga 2-3 bulan lamanya.

Peliknya apabila ke hospital doktor memberitahu dia tidak sakit apa, cuma mungkin gastrik dan angin saja. Ada pula doktor mengatakan kemungkinan dia terkena HIV apabila melihat mulut yg sudah berkulat dan sukar bernafas sehingga terpaksa dipakaikan gas. Daripada situ dia terus mendapatkan rawatan tradisional, bermula ke Darul Shifa barulah teman saya ini tahu yang dia disantau orang. Selanjutnya pelbagai sesi rawatan diterima, sebut saja di mana ada orang yang pandai berubat dia akan pergi, walaupun jauh dia sanggup berhabis duit asalkan penyakitnya dapat diubati.

Lebih menyedihkan ketika itu dia sedang mengandung, tetapi demi anak dia gagahkan juga melawan penyakit yang ada. Dengan kudrat yg tidak seberapa, makanan yang langsung tidak boleh dijamah, mujur anaknya membesar juga di dalam rahim.
Namun takdir Tuhan tiada siapa mampu melawan genap lapan bulan, anaknya meninggal di dalam perut kerana lemas. Reda dengan ketentuan Ilahi, menurut ustaz yg merawatnya lebih baik bayi itu meninggal kerana jika hidup mungkin dia tidak senormal bayi lain.

Selepas menjalani pelbagai rawatan dan berpantang makan akhirnya dengan izin Allah, santaunya dapat disembuhkan. Namun sehingga sekarang dia sangat berhati-hati pada makanan terutama pemberian rakan-rakan. Walaupun rakan yg boleh dipercayai. Walaupun dibekalkan pendinding namun peristiwa hitam itu sangat menghantui dirinya. Katanya walaupun dia mengetahui siapa yang memberi santau, namun dia hanya berdoa moga suatu hari Tuhan tunjukkan jalan dan hidayah kepadanya supaya berubah.

Kadang-kadang tidak percaya di zaman moden ini kerja-kerja meng'ilmu hitam'kan orang ini masih banyak berlaku. Malah yang melakukannya biasanya bukanlah orang yg jahil mengenai agama tetapi ada sesetengahnya bergelar imam dan ustazah. Menurut teman ini lagi ketika dia berubat ada seorang lelaki disantau Imam disebabkan imam itu tidak mendapat kenaikan pangkat. Ada pula suami disantau isteri bergelar ustazah sehingga meninggal dunia disebabkan suaminya berkahwin lain.Benarlah keimanan seseorang itu bukanlah diwarisi berdasarkan siapa mereka tetapi sesiapa juga boleh melakukannya sekiranya iman tidak kuat dan kental.

Dalam dua tiga minggu lepas saya membawa kakak ipar yang juga terkena santau. Mujur dia dapat mengesan awal dan santaunya masih mampu diubati. Ketika membawanya ke Darul Shifa begitu ramai sekali orang yang ingin berubat, bayangkan jam 10 pagi, nombor gilirannya sudah mencecah yg ke-100 namun yg masih menunggu mungkin dalam 100 orang lagi. Betapa banyaknya jin dan syaitan berleluasa sama banyaknya dengan manusia bertopengkan syaitan. Ingatkan di zaman moden manusia semakin moden namun tidak kerana mereka kembali semula ke zaman jahiliyah. Moga kita dan kaum keluarga terhindar drpnya Amin.

Drp info yg saya dapat santau wujud disebabkan:

a)Niat orang yg dengki dan ingin menjatuhkan org lain. Dengan harapan semoga dia sakit, tidak boleh bekerja dan ada sehingga mati.
b) Pengamal-pengamal yang ada ilmu menyantau ni pula kena sentiasa mengamalkannya supaya ilmu mereka tetap power dan berkesan.

Bahan-bahan yg biasa digunakan:
1) miang buluh
2) serpih kaca
3) rambut mangsa
4) kulit telur
5) jarum,
6. paku
7Pencuci pinggan

Antara jenis-jenis:
1) Makanan dan minuman yg sudah disantau
Biasanya di warung, kedai makan sama ada santau dilepaskan oleh penyantau yang dengki pada owner kedai atau pun kerana penyantau sekali sekala perlu membuang santau untuk memastikan ilmunya berkesan. so siapa yang kena nasiblah.
2) Santau angin
Santau paling bahaya kerana pengirimnya bertujuan untuk menyantau supaya yg terkena akan sakit atau meninggal dunia.

CARA ELAK
1. Sebelum makan atau minum di luar pastikan baca bismillah 27x, dan selawat.(ada mengatakan cukup sekadar mengucap, selawat dan baca doa makan)
2. Kalau pesan air sejuk (ais), pegang bawah gelas, sekiranya panas bermakna ada santau, dan kalau pesan air panas pegang bawahnya kalau sejuk maknanya ada santau.
3. Sebelum keluar umah ambil air sembahyang dan baca ayat kursi.
4. Banyakkan amal ibadat dan membaca Al-Quran.

*** biasanya orang-orang yang belajar ilmu santau kena melepaskan racun santau tu setahun sekali pada bulan-bulan tertentu orang yang dia tidak kenal dan nasiblah pada sesiapa yang kena. Sebab itu ada orang dulu-dulu berkata mmg ada bulan yg ramai org akan terkena santau***


2 comments:

ieja amieja said...

tu lah kalau nafsu dah merasuk badan ,iman pula mmg rapuh..jgnkan yg jahil ttg agama,yg ada pegangan agama pun boleh kalah dek nafsu serakah syaitan ni..

ieja amieja said...

tu lah kalau nafsu dah merasuk badan ,iman pula mmg rapuh..jgnkan yg jahil ttg agama,yg ada pegangan agama pun boleh kalah dek nafsu serakah syaitan ni..