Wednesday, October 19, 2011

alhamdulillah sudah boleh membaca

Alhamdulillah dah hampir setahun di tadika Durrani sudah boleh membaca dengan baik, walau ada perkataan dengan suku kata yg panjang dia masih teragak-agak namun sudah cukup baik pada saya. Saya cuma melatih untuk memperkenalkan perkataan baru yang agak sukar dieja dan disebut supaya dia serasi dan tahu menggunakannya.

Sekarang komik Upin Ipin adalah teman baru bgnya. Biarlah sekurang-kurangnya melatih untuknya supaya minat membaca. Begitu juga dengan buku cerita farish dan farah, yang dikeluarkan dalam beberapa siri. saya rasa buku cerita ini sangat bagus kerana disertakan gambar yang memudahkan pemahaman untuk kanak-kanak seusia empat dan lima tahun.

Begitu juga buku dalam edisi bahasa Inggeris. walaupun pada mulanya agak sukar kerana dia menyebut menggunakan suka kata bahasa Melayu, sangat kelakar apabila perkataan Inggeris dieja mengikut sebutan Melayu namun lama-kelamaan apabila kerap kali dibaca dia sudah mampu mengenal. Buku B. Inggeris juga disertakan gambar yang memudahkan kanak-kanak memahaminya. Jadi apabila membaca dlm bahasa Inggeris mereka sendiri memahami cerita itu.


Oh ini cerita berbeza, saya suka, melihat gambar ini anak-anak bersama sepupu-sepupu mereka Afiq dan Fikri ketika berkunjung ke MidValley dua minggu lepas. ketika ini ibu-ibu sibuk bershopping jadi tugas menjaga anak diserahkan kepada mereka. Main di sekitar kawasan ini saja. Lokasi di Jusco Midvalley.

Moga mereka membesar dan rapat seperti mana sekarang.

No comments: