Tuesday, October 18, 2011

anak-anak zaman sekarang..siapa yg salah?

Dia duduk di hadapan saya dengan wajah yang malu-malu. Sepasang baju kurung kain kapas dipadankan tudung bersengkuap menambahkan kecomelan wajah anak gadis ini yang sedia comel. Lesung pipit pada pipi kirinya terserlah tatkal dia tersenyum paksa.
"Sudah berapa lama di sini?, tanya saya memulakan bicara.
"Sudah 6 bulan. Selepas dihantar ibu," katanya.
"Kenapa ibu hantar di sini," tanya saya lagi seakan tidak tahu pada hal saya sudah tahu kisahnya menerusi penjaga yang dipanggil umi oleh mereka.
"Saya mengandung 6 bulan kemudian ibu hantar saya sehingga sekarang," katanya.
Saya perhatikan susuk tubuhnya memang wajahnya masih keanak-anakan. Suci kata orang. Baru berusia 15 tahun tetapi sudah dewasa berbanding usia sebenar. Bergelar ibu tanpa gelaran isteri. Waduh-waduh anak zaman sekarang, sangat expert, sangat maju ke hadapan, sangat moden dalam zaman modenisasi ini.

saya tanya lagi tanpa malu-malu kerana hakikatnya anak ini sudah lebih tahu luar dan dalam cuma bezanya dia belum diakad nikah.
"Di mana adik buat 'projek' ya?
"di dalam kelas. kadang-kadang di rumah teman lelaki ketika ibu dan bapa tiada di rumah," katanya tertunduk malu.

Baru tahu malu. kata saya dalam hati. Seakan mahu marah dan menyampah pun ada. Tapi saya akur apalah yang ditahu pada anak yg baru saja menginjak usia baligh. Semuanya tahu seronok...seronok...seronok. Cuba..cuba..cuba dan cuba.

"Mak dan ayah sibuk dengan kerja sehinggakan tidak ambil tahu. Saya pula ramai kawan. Bila pulang ke rumah mak asyik membebel suruh belajar. Saya bosan...

katanya lagi," mak dan ayah bekerja sebagai guru di sekolah. Dia org pun susah nak kontrol saya sebab itu dia orang biarkan dan malas nak ambil tahu. Saya bukanlah bodoh sangat tapi tulah semua kawan-kawan saya dah pernah buat seks...jadi saya terpengaruh kalau tidak tak boleh masuk kumpulan dia orang,"

"mereka tak tahu saya mengandung sampailah usia 6 bulan. Tu pun sebab perut dah besar,"
Saya geleng kepala. Bagaimana ibu yang biasa ada di rumah bersama anak gadisnya tetapi tidak tahu perrubahan anak gadis mereka di rumah? Pelik....takkan langsung tidak sedar mengapa anak gadis mereka gemuk dan semakin montel? Walaupun adakala org mengandung tiada simpton morning sickness tapi pasti ada perubahan ketara pd susuk tubuh anak ini kerana dia sudah mengandung 6 bulan. Bayangkan betapa naifnya anak ini kerana dia sendiri juga tidak tahu dirinya mengandung.

saya tanya lagi dan lagi sehinggalah berpuas hati dengan jawapannya...
itu kisah pertama dan banyak lagi kisah sebegitu yg berlaku pada masa sekarang.
Kasihan melihat anak-anak gadis pada zaman sekarang yang terpaksa memikul beban akibat drp keterlanjuran mereka. Tersalah memilih jalan... hitam seluruh kehidupan.
Sukar untuk ditelah kemahuan mereka...sukar untuk dijangka apa yg bermain dalam fikiran mereka. Semakin disediakan semua keperluan semakin diberi kelebihan dan kesenangan begini pula ceritanya.
Siapa yg harus dipersalahkan...anak gadis ini???? ibu bapa??? kawan-kawan??? internet???? media massa???

Pasti semua org tiada jawapan tepat untuk itu.
Menurut seorang prof yg saya temui katanya berusahalah menjadi sahabat karib kepada anak seperti mana mereka berkawan dengan rakan-rakan yg lain. Jadilah seperti layang-layang yg dipegang dan dipantau talinya. Apabila layang-layang itu terbang tinggi, tarik sedikit demi sedikit, kemudian lepaskan tali biarkan layang-layang dia terbang, kemudian apabila terlalu tinggi tarik talinya perlahan-lahan begitulah seterusnya sehingga kita berpuas hati.

Menjadi ibu pd zaman moden cabarannya terlalu besar.
kata prof itu lagi bayangkan gelombang di lautan terlalu besar, dan kita tidak mampu lagi menggunakan hanya sampan kecil kerana pastinya sampan itu akan pecah dipukul ombak. Jadi gunakan perisai yg besar. Kapal berbenteng teguh...berpapan tebal dan kuat supaya biar apa saja melanda kapal kita tetap kuat dan teguh untuk sampai ke destinasi. maksudnya untuk mendidik anak ibu bapa terlebih dulu harus ada ilmu yg tinggi bukan ilmu hanya di dalam kelas kerana itu tidak menjamin.... kerana anak yg beribu bapakan imam, uztazah, bilal, pensyarah, doktor, lawyer belum tentu lagi berjaya akhlaknya.

Wallahhualam...
sekadar berkongsi cerita dan rasa untuk renungan buat diri sendiri. Semoga mendapat manfaat dan terhindar daripada perkara yg tidak sepatutnya AMin.

2 comments:

♥MAMASYAZA♥ said...

takut bila baca. risau dgn keadaan remaja zaman sekrg. kalau tersalah memilih kawan begini jadinya. memang betul remaja sekrg hanya ingat nak berseronok dan ingin mencuba sesuatu yg baru. sentiasa berdoa semoga dijauhkan gejala sebegini

Mag said...

memang. banyak cabaran nak besarkan anak sekarang. ape pon tak boleh. mungkin kita kene lebih tekankan hal2 agama