Wednesday, August 29, 2012

cerita raya di kampung

Tahun ni tak ada gambar raya keluarga guna kamera sendiri. Semua guna kamera anak buah. Cerita raya tahun ni biasa saja maklumlah baru habis pantang. Jadi tidaklah bereya sangat. Lagi pun banyak makanan yang masih saya pantang lagi termasuk juga menu kegemaran ketupat, lemang dan laksa. Sabo yer semua itu penyebab angin dan sakit urat.

Raya pertama seperti biasa aktiviti berkumpul bersama ahli keluarga. Lepas balik solat raya terus jer menjamu selera dengan juadah disediakan. Ada nasi himpit, kuah kacang, rendang ayam, kari ayam, ketupat, lemang, kuih raya dan mi rebus. Cadangnya nak masak mihun sup tapi disebabkan masalah air yang sangat kurang terus jer ditunda keesokan harinya. Lepas dah makan sesi bermaaf-maafan dan memberi duit raya. Bermula drp tok dan tok wan sehingga kepada anak buah yang dah bekerja. tahun nie bertambah sorang lagi anak buah Fayyadh hehhehe..bertambah duit raya anak.

Lepas tu sesi mengambil gambar ahli keluarga. petang barulah beraya ke rumah mak sedara..dapatlah dalam 4 buah rumah.

raya kedua aktiviti tahunan ialah BBQ.
antara hidangan ayam, kambing, ikan siakap, udang, nugget, kentang, dan sosej. Sesi membakar diserahkan kepada kaum lelaki. yang anak dara menggoreng nuget dan kentang di dapur mak-mak budak menunggu makan jer.


 kambing yang sudah siap dibersihkan. Sedap juga sebab tak berbau sangat. Makan dengan sos lada hitam mantap...


 Udang..tak banyak sangat pun. aku tak sentuh pun takut gatal...

 Ikan siakap yang menjadi pujaan ramai. Manis isinya makan dengan sambal kicap panas-panas... pergghhh...


 Ayam jgn dilupa...antara menu yang ada untuk dibakar.


 Oh anak-anak aku yang sedang makan ayam.

 Ayam BBQ yg dah sedia dimakan.Semuanya habis dimakan malam tu. Alhamdulillah semua kekenyangan.

 Ni gambar raya anak buah Along dan kakak Mirah.

 Anak-anak buah generasi pertama. 2 orang dah habis belajar yang lain masih belajar lagi. Tak lama lagi boleh kahwin.


 Kakak kecik dan kakak besar...heheheh

Raya ke-3- beraya di rumah kakak di Kulim, Kedah  dan dan abang di Parit Buntar. Kemudian raya keempat barulah ke Bukit tengah, Penang rumah abang di sana. Lengkaplah raya tahun ni...Fayyadh dah jalan jauh nampaknya Dari KL- parit buntar- kedah-penang- Port Dickson nasib baik dia ok jer tak meragam . Good boy...


No comments: