Monday, April 30, 2012

mengandung, kerjaya dan anak-anak

Kata orang saat mengandung paling seronok kerana wanita diibarat sebagai raja, terutama ketika saat menghadapi morning sickness, tidak perlu memasak kerana alah dengan bau, ada pula sehingga 9 bulan. Jadi makanan dibeli saja atau sekiranya mendapat suami yang pandai memasak akan disediakan suami. Sebut saja teringin makan apa...tidak sampai satu jam pasti makanan tersedia di meja.

Begitulah pengalaman kalau mengandung anak sulung kata orang semuanya serba sempurna dan menyeronokkan. Maklumlah nak menyambut ahli baru dalam keluarga. Pernah satu ketika jam 2 pagi saya teringin makan roti tampal lalu mengajak suami yang masih belum tidur ke kedai mamak yang mujur jauhnya hanya 100 meter saja, berjalan kaki lah kaki sambil berpegangan tangan dan berembun pada waktu pagi. Usai makan pulang ke rumah dan menyambung tidur semula... seronokkan??

Apabila anak kedua sudah ada sedikit pengalaman, namun morning sickness tetap sama empat bulan menggantung periuk. Kemudian apabila tamat tempoh itu kembali memasak semula maklumlah kadang kala jemu juga dengan masakan di luar. Di rumah walau hanya sayur goreng bersama ikan goreng dan sambal belacan sudah mencukupi. Ketika anak kedua jua saya menjadi sangat berdikari mujur Tuhan memberikan kekuatan untuk bekerja.

Bayangkan bekerja sebagai wartawan yang kerjanya keluar masuk opis setiap hari tentunya memerlukan kekuatan mental dan fizikal yang bukan sedikit. Bukan setiap orang lain yang boleh duduk di kerusi lapan jam sehari tetapi saya perlu keluar mencari berita, walaupun ketika itu perut sarat memboyot tetapi kerja tetap kerja. Paling saya ingat ketika menjalani penggambaran fesyen di sebuah kawasan berbukit, saya yang ketika itu mengandung lima bulan terpaksa mengangkut pakaian yang bukan sedikit dalam keadaan cuaca panas terik. Apabila sampai di kawasan penggambaran, alahai macam mana ni takkan mahu dipanjat sekali. Akhirnya saya hanya mampu berada di tengah saja apabila jurugambar menyuruh saya duduk di situ. Dia pula yang risau melihat saya. Takut terbersalin pula.  Walaupun penat, letih namun gambar dihasilkan sangat mengujakan saya. Memang saya puas.

Itu belum termasuk berjalan mengunjungi butik mengutip pakaian untuk fesyen, ruangan suai padan dan aksesori. Kadang-kadang saya terpaksa membawa sehingga lima beg sekaligus. Malas mahu berulang-alik kereta. Namun terpaksa digagahi juga. Tiada istilah, " maaf bos saya mengandung boleh tak nak bercuti daripada keluar opis". saya pasti jawapan bos saya, " siapa suruh kau mengandung". kadang-kadang saya risau juga dengan keaktifan saya ketika bekerja takut sekiranya baby keluar awal maklumlah kata orang tua kalau mahu bersalin cepat banyakkan berjalan. Tapi memang ada benarnya kerana terlalu aktif ketika anak kedua saya bersalin awal 28 hari. Sepatutnya 29 hb Julai tetapi Fahim dilahirkan pada 1 Julai. Termenung saya seketika apabila melihat tanda darah..kerana ketika itu masih banyak kerja belum disiapkan. Mujur saya sempat menyiapkan stok cover dan fesyen untuk 2 bulan selebihnya story masih belum bertaip. Sehinggakan saya katakan pada dr saya, "ala dr saya tak nak bersalin lagi, banyak kerja belum selesai lagi". tersenyum dr mendengarnya.

Sekarang kandungan ketiga,  sudah memasuki 28 minggu bermakna sudah 7 bulan dan saya turut aktif seperti anak kedua. Malah bertambah lagi...kerja jangan cakap memang bertambah dengan kehadiran majalah M, (Metro Ahad) kemudian terpaksa membuat stok untuk tempoh berpantang 2 bulan. Fuhh!!! kalau diikutkan memang tidak terkejar dibuatnya. Tetapi saya gagahi juga setakat termampu.

Ya...memang kalau diukutkan masa mengandung saya menjadi lebih rajin dan bersemangat bekerja. Idea pula begitu senang ketika menaip berita. Panjang berjela...Alhamdulillah semoga kekuatan dan semangat ini diperturunkan kepada baby dalam kandungan. Semoga dia menjadi anak yg rajin, kuat semangat, berdisiplin dan kental menghadapi cabaran hidup. Itu doa saya selalu.

Kalau boleh saya juga tidak pernah mahu menyusahkan suami... apa saja yang teringin dimakan sebolehnya saya akan cuba mendapatkannya sendiri. Maklumlah kerja seperti saya senang ke sana ke mari. Jadi tidak menjadi masalah kalau teringin makanan Jepun, barat, ice cream pasta, sanwic atau yang sewaktu dengannya kerana boleh diperoleh ketika bekerja. Bukan suami tidak dapat memenuhi permintaan isteri tapi saya rasa tekak orang mengandung ni pelbagai jadi daripada timbul rasa menyusahkan lebih baik saya mendapatkannya sendiri.

Saya akui dengan kerja yang tidak pernah surut, mengejar deadline pada setiap minggu, tugasan luar setiap hari  dan pada hujung minggu sesungguhnya sangat menguji kesabaran. Penat fizikal usah cerita. Tetapi saya akur itu semua adalah cabaran dan ujian .... besar pahalanya bagi wanita mengandung sekiranya semua ini dilakukan dengan ikhlas dan tanpa bersungut. Saya cuba untuk menjadi pekerja yang baik, ibu yang cemerlang dan isteri yang mampu melaksanakan tugas di rumah dengan sempurna.

Paling penting masa berkualiti bersama anak-anak tidak diabaikan. Saya paling risau sekiranya dalam waktu kesibukan menguji minda, saya menjadi seorang yang mengabaikan anak-anak, melayan perasaan mereka sambil lewa tanpa sedar menyebabkan hati mereka terguris. Oh tidak saya selalu ingtakan diri saya supaya dalam apa juga perkara anak-anak adalah paling utama. Walau sesibuk masa sekali pun layanan serta komunikasi dengan mereka tidak boleh diabaikan kerana masa yang ada bersama mereka adalah sangat berkualiti dan tidak boleh dicari ganti.

p/s: apabila anak sulung saya begitu excited membaca cerita yang saya tulis diakhbar dan dia dengan lancar berkata, "mama kakak nak jadi macam mamalah nanti kakak tulis keluar dalam surat khabar,"
oh dengan pantas saya berkata, "janganlah kakak carilah cita-cita lain jgn jadi macam mama" dan sekarang apabila ditanya cita-cita jawapannya "kakak mahu jd doktor."

Kalau boleh saya tidak mahu anak-anak saya menuruti kerjaya saya, terutama untuk perempuan. Carilah bidang lain yang lebih sesuai. Sekiranya ingin menjadikannya sebagai kerjaya sampingan penulis novel sambilan misalnya tidak mengapa, kerana itu mampu menjana kewangan.














4 comments:

Angah said...

kalao boleh anak2 kita semestinya jadi lebih baik dari kita kan...
kita dh rasa payah jerihnya laluan yg kita lalui,kalo boleh takmahu anak kita laluinya juga....

Ena said...

semoga semuanya dipermudahkan.. Amin.. :)

ieja amieja said...

assalam T..
sesungguhnya pengorbanan seorang ibu tiada tolok bandingnya..kerjaya dan t/jawab kene berjalan seiring..
mmg kene kuat fizikal mental kan T, klu tdk kerjaya, takut ank2 pula yg terabai..
syukur lah fatin dah ada cita2 nak jd doctor..nnt m.ngah sakit fatin ada..klu arina kejap nak jd doktor haiwan, kejap nak jd lain plk..

Izan Ishak said...

kagum betul izan dgn org macam akak ni! yelah... kerja wartawan mmg perlukan komitmen yg tinggi kan. tak kira masa dan ketika. lagi2lah waktu pregnant ni kena lagi kuat dan semangat...

apa2pun izan doakan akak dipermudahkan semua urusan ye.