Saturday, August 13, 2011

isu larangan membaca al-Quran menggunakan pembesar suara


PULAU PINANG: Jabatan Hal Ehwan Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh kerana amalan itu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.

Arahan itu selaras dengan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri pada 7 April lalu dan surat pekeliling mengenai larangan sudah dikeluarkan pada 3 Ogos lalu dan diedarkan kepada semua jawatankuasa kariah masjid.

Selepas insiden di gereja Methodist Damansara Utama, negara dikejutkan pula dengan larangan menggunakan pembesar suara ketika bacaan al-Quran di masjid Pulau Pinang. Nampaknya satu persatu agama Islam diperlekehkan.

Jika pemerintah Singapura melarang azan dilaungkan dari pembesar suara, mungkin ini boleh dipertimbangkan atas alasan, di ceruk manapun negara itu, umat Islam adalah golongan minoriti iaitu kurang dari 20%.


Tetapi, jika di Padang Menora, yang dikelilingi perkampungan Melayu dengan 99 peratus penduduk Islam pun dipaksakan larangan menggunakan pembesar suara untuk azan dan tarhim di subuh yang hening, ini adalah penghinaan besar ke atas umat Islam.

Jangan pula selepas ini azan tidak lagi boleh berkumandang di masjid atau surau. kalau kita boleh menerima bunyi-bunyi loceng dikuil berdekatan rumah serta bau-bau yg kuat ketika mereka bersembahyang mengikut agama mereka mengapa tidak mereka?????
Sedangkan orang Islam sendiri begitu bertoleransi dalam hal keagamaan mereka tetapi mereka dengan senang-senang mengganggu gugat ketenteraman kita. Samalah halnya dengan isu gereja mereka sibuk nak memurtadkan umat Islam...sedangkan dalam perlembagaan sudah disebut mengenai kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara.

wallahhualam....


No comments: