Friday, September 27, 2013

Macau part 2

 Pada hari ke 2 berpeluang ke Macau Tower yang terletak berhampiran dengan hotel, hanya memakan masa 30 minit perjalanan saja. Kami tiba jam 11 pagi dan antara kumpulan terawal, mujur sebaik sampai hujan mencurah dengan lebat.

 Tower ni kalau dilihat dr luaran sama seperti Menara KL bentuknya. Di sini adanya aktiviti  Bungy Jumping tertinggi di dunia. Sepanjang 1 jam berada di sana tidak putus-putus orang datang melakukan bungy jumping. Berani sungguh. Kami juga ditawarkan untuk melakukannya. Ampun!!!! kalau diberi duit sekalipun mungkin saya tidak akan melakukannya.


 Ambil gambar dulu ya sebelum masuk ke dalam Macau Tower.

 Dari atas kita dapat melihat keseluruhan bandar Macau yang cantik dan segar.

 Antara pelatih Byngy Jumping yang sedang menunggu peserta yang membuat bungy Jumping.

Permandangan bandar Macau yang pesat membangun. Banyak bangunan pencakar langit antaranya pusat beli-belah dan hotel 6 bintang menggambarkan betapa kayanya penduduk Macau. Kos hidup di sini sangat tinggi. Daripada pemandu pelancong dia memberitahu apartment 2 bilik ala flat di Malaysia saja sewanya RM1500 sebulan. Tapi gaji pekerja sangat tinggi bayaran bulanan pembantu rumah RM5000 . Namun nilai hartanah mencecah jutaan ringgit dan penduduk Macau sendiri memang tidak mampu memiliki hartanah di sini.

 Oleh kerana tidak melakukan bungy Jumping, kami memilih melakukan sky walk. Selepas memakai t-shirt yang diberikan serta peralatan seperti di dalam gambar kami berjalan secara berkumpulan.

 Sky Walk adalah aktiviti berjalan di luar kaki lima bangunan. Oh begitu jadi perasaan takut sedikit kurang walaupun angin sangat kuat di luar. Boleh merasai hembusan angin laut yg sangat segar.

 Ketika berjalan kami diminta melakukan beberapa aktiviti bagi membolehkan rakaman gambar diambil. Oh saya tidak berani melakukan yang lebih ekstrem..cukuplah begini hahahha...

 Melawan ketakutan di tempat tinggi. kalau memandang ke bawah memang buat jantung saya berdegup lebih kencang. Nasib baik ada tali keselamatan yang diletakkan pada badan. jadi kalau terjatuh...selamat heheheh.



Aksi seterusnya...happy...(dalam hati takut juga bila pandang ke bawah)



 Kami juga dikehendaki duduk dan membuat aksi seperti roller coster...Macam kanak-kanak saja lagaknya.

 Inilah saya. Berlari kemudian duduk. Ini semua menurut arahan trainer yer.

 Bayangkan kalau terjatuh di belakang ... huhuhu..


 Gambar berkumpulan. Sky walk dilakukan bersama seorang trainer. Dia yg akan mengajar apa saja aktiviti yang dilakukan.


 Gambar..gambar dan gambar lagi. Pelbagai aksi kami...jangan jemu melihat. Bersama kawan-kawan dari media berbeza.

 Macau Tower antara tempat paling popular di Macau.  Sepanjang berada di sini tidak putus-putus pelancong datang yang kebanyakannya dr Korea, Jepun serta  penduduk Cina sendiri.


Tamatlah sudah aktiviti sky walk di Macau Tower. Cenderahati adalah sehelai T-shirt. Bg yang ingin melancong ke Macau ini antara tempat yg harus dikunjungi.


 Selepas ke Macau Tower kami melawat pula temple yang menjadi tinggalan sejarah. Ramai betul manusia di sini.
Yang penting ada gambar bersama. 



No comments: