Sunday, July 14, 2013

Ulat buku

 Ini antara koleksi buku, komik, kegemaran kakak keluaran Ana Muslim. Dia pun dah tahu kat mana boleh  dapatkan buku-buku ni. Kat sebelah sekolah agama kedai buku Ana Muslim baru buka jadi dia asyik jeling-jeling jer bila balik sekolah. Pernah pengasuh yang ambil dia kat sekolah agama bg tau yang kakak pernah hilang jap lepas balik dari sekolah rupanya dah masuk kedai buku kat sebelah ni. nasib baik tak lama dia kat situ.



 Koleksi buku kesayangannya. Pernah satu pagi dia minta saya ke kedai runcit mamak semata-mata nak dapatkan komik kegemarannya. Oleh kerana pagi tu saya nak cepat jadi tak dapatlah penuhi permintaannya. Apa lagi merajuk dan menangislah dia di rumah pengasuh.



 kalau dapat beli 3-4 buku..dia sanggup habiskan dalam masa sehari. lepas beli terus baca sampai ke rumah belum buka baju sekolah dah baca balik sampai tertidur dengan buku kemudian sambung baca dalam kereta dan dibawa ke rumah pengasuh.
Balik dari sekolah kebangsaan dia terus bagi tau saya, "mama kakak dah habis baca buku."
saya tanya baca di mana. dia kata baca di sekolah waktu rehat.. Nak cepat habis sampai sanggup bawa ke sekolah kebangsaan. Esoknya dia minta ayahnya ke kedai buku beli yang baru.


 Ni juga buku kesayangan yang diambil di rumah sepupu. Kalau pergi rumah sepupu di Selayang dan di Kulim mesti dapat sebuah komik Lawak Kampus dr abang Budin dan Afiq.

Oh ni novel 'kecik' terbaru. Tapi sudah habis baca pun dan minta beli yang baru. Nasib baik minat buku jadi tidaklah rasa membazir. Kalau mainan lain...Ampunlah mama kamu nak beli sebulan dua tiga kali.

p/s: Dulu masa sekolah rendah saya peminat setia siri Enid Blyton . Tidak pernah miss meminjam di library sekolah untuk dibaca di rumah. kadang-kadang sanggup tak makan semata-mata nak habiskan pembacaan. memang berhantu sebab kalau dah baca memang akan habiskan sebab nak tahu kesudahannya. Saya masih ingat mungkin kerana leka membaca dan dipanggil makan beberapa kali masih tidak muncul di meja makan. Emak menjerit mengatakan, "Nanti buku tu mak rebus, minum airnya. Baru tahu,"


No comments: