Thursday, January 19, 2012

Oh Salmon Teppanyaki...



 Alhamdulillah minggu ni dah masuk 13 minggu kandungan. Maknanya dah 3 bulan lebih. Morning sickness pun dah semakin kurang sudah tiada lagi muntah pada waktu pagi dan malam. Cuma kadang-kadang apabila perut kosong dan terbau yang kurang enak drp jiran bawah (sedang menggoreng) memang loya juga tekak dan akan memuntahkan semula makanan yg ada di dalam perut.

Selera makan pula masih seperti dulu. Namun sudah boleh makan nasi bersama lauk pauk yang berkenan pada tekak saja. Misalnya nasi putih bersama sup daging (sup Ani Utara saja tau) makanan lain mmg tak boleh telan. Yang ini untuk menu malam..disebabkan masih tiada mood memasak ( adakah saya mengada-ngada?) Tapi sungguh naluri untuk memasak memang tiada tambah pula apabila melihat dapur, minyak masak, kuali serta brg-brg berkaitan terus tekak saya loya. Bau peti sejuk juga sudah mahu muntah inikan pula bau makanan yg dimasak sendiri. Tapi harapan saya semoga menjelang 16 minggu (4 bulan) semua rasa-rasa yang kurang selesa ini akan hilang dgn sendiri dan akan kembali memasak seperti biasa. Penat wehh kerana hari-hari memikir nak makan apa. Hasilnya hanya makan roti bersama kaya bersama segelas susu saja.

Kali ini juga selera makan sama seperti anak yg kedua (saya kira) kerana langsung tidak boleh makan ayam. Walaupun pernah cuba. Tetapi akan rasa geli, loya, mual dan sewaktu dengannya.  Jadinya menu utama sama ada ikan atau daging. Peliknya naluri makan dan keinginan saya pada salmon Teppanyaki begitu membuak-buak. Saya dapat menghabiskan separuh nasi, bersama hidangan sayur-sayuran dan ikan salmon yang digoreng (masa menulis ni pun sudah rasa kesedapannya) yang dimakan bersama sos kicap dan sambal hehheheh dan dek kerana keinginan ini jika ada waktu terluang terutama jika ada asgmnet pada waktu pagi selepas habis asgnment saya sanggup singgah di MidValley semata-mata mahu makan Teppanyaki hehhehe...kadang-kadang dua kali seminggu walaupun makan berseorangan saya sanggup.

Walaupun tidaklah setiap hari namun jika dapat dipenuhi sekali dalam seminggu sudah memadai.  Nasib baik office berdekatan MidValley. tidaklah menjadi masalah. Hehhehe inilah dinamakan keinginan ibu mengandung walaupun bukan mengidam tapi bila dapat makan apa yang diinginkan rasa satu kepuasan. Hanya ibu-ibu mengandung saja yang memahaminya hehhehehe.



3 comments:

ieja amieja said...

hehehhe..T, conpom aim dapat bby boy ni..gerenti..huhu

Izan Ishak said...

aduh kak... macam sedap pulak salmon teppanyaki tu...

tulah kan kak... hanya ibu mengandung yg memahami keinginan seorang ibu mengandung yang lain..

Zefa NorAsmara said...

Ibu yusuf singgah ziarah dr blog izan.. seronoknya nak tambah baby.. tahniah ya.. :D