Saturday, May 28, 2011

baik tengok Maharaja Lawak...

Dulu aku bukanlah peminat tegar rancangan Raja Lawak cuma hanya mengikuti Raja Lawak pertama dan kedua saja ketika Johan, Zizan menjadi peserta pada musim pertama dan dan Nabil menjadi juara ketika Raja lawak musim kedua. Tetapi untuk rancangan Maharaja Lawak, memang aku tidak pernah ketinggalan mengikutinya.
Apa yang membezakan pertandingan Maharaja Lawak ialah pada peserta yang sudah ada nama dan mempunyai peminat sendiri seperti Nabil dan Jozan yang sudah bergelar pelakon dan berpengalaman sebagai pengacara.



Tetapi setelah mengikuti hampir sembilan minggu, selain Jozan dan Nabil nampaknya Jambu mempunyai Xfaktor tersendiri yang mana lawak-lawak mereka seperti mana kata Mamat Khalid bersifat Internasional. Selain menghiburkan lawak jambu menggambarkan mereka membuat research terlebih dulu dan bukannya lawak 'kampung' semata-mata. Contoh lawak pada minggu kelapan Silent Comedy manakala minggu kesembilan lawak orang dari benua Amazon yang menggunakan bahasa tersendiri. Walaupun tidak difahami namun cukup membuatkan penonton ketawa terbahak-bahak.



Nabil keistimewaan adalah pada lawak-lawak berteknologi dan sentiasa mendahului zaman. namun adakalanya seperti dia memperbodohkan penonton.
Jozan pula pada setiap minggu sentiasa menunjukkan prestasi membanggakan. Lawak mereka (yang aku kira banyak dibantu oleh Johan) sangat menghiburkan sesuai dengan pengalaman sebagai pelakon dan pengacara.




Jika diberi pilihan 3 peserta yang layak ke final pilihan aku ialah JAMBU, JOZAN dan NABIL.
pengundian pada minggu kesembilan menunjukkan Jozan mendapat undian tertinggi dengan 35 peratus diikuti JAMBU 31 peratus, NABIL 14 peratus, SEPAH 12 peratus dan R2 dengan 8 peratus.

Jozan dan Jambu bersaing sengit antara satu sama lain. Jika undian SMS diambil kira Jozan mempunyai peluang yg sangat cerah bergelar juara. Ini kerana mereka pastinya mempunyai peminat yang ramai kerana populariti masing-masing tambah pula Zizan pernah memenangi ABP 2010 sebagai Pelawak Popular. Tidak mustahil ramai peminat akan mengundi mereka. namun sekiranya pada peringkat akhir menggunakan khidmat juri profesional di pentas, peluang untuk jambu bergelar juara adalah lebih terbuka. Ini disebabkan mereka mempunyai XFaktor yang tiada pada peserta lain. Konsep lawak mereka bersifat antarabangsa dan boleh diterima semua kaum.

Namun masih ada tiga minggu untuk ke final. Minggu hadapan, persembahan Maharaja Lawak akan berlangsung di Penang International Sports Arena, Pulau Pinang diikuti dengan minggu seterusnya (10 Jun 2011) di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah, Kuantan dan pada 17 Jun depan pula akan berlangsung di Dewan Tertutup Majlis Bandaraya Johor Bahru, Johor sebelum ke peringkat akhir yang akan berlangsung di Kuala Lumpur.

Apa pun pertandingan ini menyediakan jumlah wang yang banyak kepada juara iaitu RM300,000, naib juara RM200,000 dan ketiga RM100,000. Sebenarnya jumlah itu mungkin hanyalah sedikit berbanding jumlah pelanggan Astro Mustika yang semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Aku sendiri lebih menonton Maharaja Lawak berbanding pertandingan realiti TV seperti Akademi Fantasia. "baik tonton Maharaja Lawak boleh juga ketawa drp tonton Akademi Fantasia yang langsung tiada fantasinya."

No comments: