Monday, November 2, 2015

 Facebook Di Alam Realiti

Dalam kalangan rakan-rakan saya di FB ini, ada yang berniaga online. Macam-macam produk ada. Sekali sekala saya baca juga iklan-iklan mereka.

Dah lama saya simpan dalam hati kisah berniaga di facebook ni. Masih boleh bersabar dan tersenyum. Tetapi terasa menarik juga jika dijadikan topik penulisan pagi ni. Lari dari topik ‘parenting’ yang biasa menghiasi status. Sekurang-kurangnya pembaca tahu, saya manusia normal. Haha..

~Messenger~
Hantar mesej personal. “Maaf Ammar, saya ni kawan awak di facebook. Saya ada menjual produk ni. Jika awak minat nak beli produk ni, bolehlah beli dari saya. Boleh tolong kawan-kawan. Anything, inform me ok.”

Ini cara yang paling saya suka dan hormati. Bertanya dengan sopan terus kepada saya dan lebih penting, saya tahu hujung pangkal. Jika berminat, saya akan balas, jika tidak berminat atau masih tidak perlu, saya akan jawab dengan sopan. Kedua-dua pihak puas hati.

~Invite Like Page~
Ada antara mereka yang menghantar jemputan untuk like page mereka. 
Seolah-olah mereka berkata, “Ammar, kami baru buka kedai dekat Alamanda, Putrajaya, jemputlah datang ke kedai eh. Cubalah tengok-tengok kot ada produk kami yang kau minat, bolehlah beli dari kami. Kalau nak beli, belilah. Kalau taknak pun takpe.”

Bagi saya, cara ini juga sopan, beretika, dan boleh diterima. Saya suka. Jika saya perlu produk itu, saya like, jika tidak, saya biarkan sahaja. Doa saya, orang lain tetap akan singgah ke kedai mereka.

~Tag Gambar Iklan~
Ada yang tag nama saya pada gambar iklan perniagaan masing-masing. 
Saya yang sedang berjalan dengan santai di hadapan lot kedai, tiba-tiba terasa seolah-olah ditarik tangan masuk ke dalam kedai yang saya tidak kenal pun siapa owner kedai, lepas tu tunjuk poster dekat muka saya. “Belilah produk ni.” Huih, kuss semangat. Tanjat boboi.

Bila kita kata tak nak belilah (remove tag), yang tarik tangan tadi akan cakap, “Pandai-pandailah cari pintu keluar eh (suruh remove sendiri), padahal tadi, siapa yang tarik kita masuk kedai? Aduih..

~Tag Di Kotak Komen~
Ini pun menarik. Kedai orang lain yang sedang buat jualan, tapi kawan kita ni rasa nak beli sama-sama dengan kita, maka disebutnya pada penjual tu (tag kita dalam komen), “si Ammar ni nak beli kot produk awak ni”.

Dalam hati saya, ‘Eh, tak pernah pun kau cakap apa-apa dengan aku, tiba-tiba cakap aku nak beli, apahal!?”

~Masukkan Dalam Group~
Ini paling epik. Hahah.. Kita tak kenal orang yang jual. Kita tak kenal orang yang ajak. Tahu-tahu kita dah diculik masuk dalam guni dan bila ikatan dibuka, kita dah duduk dalam kedai. 
Bahagian pakaian wanita pulak tu! Aduhhh tolonglahh.. “Weii, aku ni lelaki, siapa yang letak aku dalam ni.” Kita meronta-ronta hendak melepaskan diri.

Bila kita cuba nak lari (leave group), ‘penculik’ akan tarik balik duduk di tempat tu. Huihh.. main kasar nampak. Untuk lepaskan diri, kita perlu lari sejauh-jauhnya dan report polis (unfriend dan report).

~Poke~
Ini paling best. “Bang-bang, nak beli tak?” Cuit bahu saya, lepas tu bila saya toleh, dia pandang tempat lain, apahalll?!!



>>>

Kisah ini hanya perasaan saya sahaja, supaya peniaga-peniaga online tahu apa yang pelanggan rasai. Jika ‘tersentuh di hati’, maaf ye.

article ni saya ambil daripada http://ammarmuhamad.blogspot.my/
‪#‎drMAK‬