Saturday, May 28, 2011

Pemberian biasiswa berita baik atau sebaliknya?

Keratan akhbar Berita Harian bertarikh 28 Mei 2011:



Adakah ini satu berita baik atau sebaliknya?

Semua pelajar yang berjaya mendapat 8A dalam SPM tanpa mengira bangsa layak mendapat tajaan biasiswa JPA untuk mengikuti ijazah tahun pertama di dalam dan luar negara.

Adakah selepas ini anak-anak kitaberpeluang menerima biasiswa atau akan dimonopoli kaum lain khususnya Cina apabila penghapusan sistem kouta dan diganti dengan merit. Ini kerana realitinya ramai anak Cina lebih berjaya dan memperoleh keputusan cemerlang berbanding Melayu dan lambat laun akhirnya bumiputera akan terus ketinggalan dalam dunia pendidikan yang bersifat profesional.

Senario hari ini Cina dianggap pemegang ekonomi negara, walapun tanpa biasiswa atau pinjaman mampu menghantar anak ke luar negara atau melanjutkan pelajaran ke kolej-kolej antarabangsa. Jika diikutkan jumlah penduduk Melayu adalah lebih ramai berbanding kaum lain atas sebab itu sepatutnya sistem kouta masih lagi wajar diamalkan berbanding merit bagi mengelak anak-anak kita pada masa depan tidak berpeluang mendapat biasiswa atau menjadi warga kelas ke-II, walaupun dalam negara tumpah darah sendiri.

dan adakah selepas ini kemasukan ke IPT awam dan UiTM akan berubah kepada sistem merit dan bukan koata..jika ya jangan haraplah selepas ini hanya dengan keputusan 1A atau 2A saja dalam SPM mereka mampu mendapat tempat ke IPTA.

*** Persaingan akan menjadi semakin sengit disebabkan kehendak kita sendiri***

No comments: