Wednesday, March 26, 2014

ke Bukit Merah

Cuti sekolah baru-baru saya bersama ipar duai sebelah suami bercuti ke Bukit Merah. Program utama adalah melawat adik ipar yang baru bersalin anak kedua. Jadi terlanjur tu teruslah ke Bukit Merah. Semalam saja kemudian esoknya ke majlis kesyukuran di Taiping kemudian Ahad malam baru balik ke kampung.


Bergambar bersama Angah dan Lia

 Kakak Durrani dan Fahim bersama sepupu-sepupunya

 Mak mak dara yang over gediks hehhehe

 Dah sampai hotel bergambar dulu sebelum keluar makan

 Fahim yang seronok sangat mandi

Sebelum pulang bergambar bersama Angah dan Along


Ratu hati mama...
 Sempat ke Taman Tasik Taiping. Pergi pun dah petang tak dapat jalan mana pun. Teman si kecik yang aktif jalan sana sini. Sambil membawa sarung ais krim.


 jalan sana sini...nak ke mana tu?
 Pergi taiping sempat singgah makan cendol sedap..


Cepat-cepat..ais krim..

Tuesday, March 11, 2014

Untukmu MH370

UNTUKMU MH370



Jiwa dan raga bagai terobek,
Menangisi sebuah kehilangan,
Laksana burung patah sayap, 
Kapal hilang pengemudi,
Puas mencari di segenap alam, 
Permukaan laut direntasi,
Lautan dalam direnangi,
Angkasa dijelajahi,
Namun sampai kini kehilangan masih tidak dapat dijejaki,
Hati mengeluh  hampa,
Jiwa rasa terseksa
Kerinduan semakin membara,
Pada ayah, ibu, kakak, abang, adik dan rakan, 
Apalah nasib kalian di sana, 
Ayuh kita panjatkan doa,
Semoga ada jalan menanti,
Ada kebuntuan pecah menjadi saksi, 
Pada sebuah kisah yang nyata menjadi misteri,
Seluruh tumpuan kini hanya pada dia MH370, 
Empat hari menghilang tanpa jejak, 
Mengenang nasib yang belum pasti,
Namun harapan menggunung tinggi,
Semoga semuanya selamat kembali,
Dipanjatkan doa siang dan malam tanpa henti,
Moga Tuhan mengasihani,
KepadaMu kami berserah kepadaMu kami memohon pertolongan
Tunjukkan jalan,
Mudahkan urusan,
Kuatkan keimanan,
Diberi keselamatan dunia dan pengakhiran,
Menantikan detik kepulangan, 
Untukmu MH370,
Kerana seluruh alam merinduiMU PASTI....

11.27am/11032014


 

Jangan berhenti berdoa



SHAH ALAM - Misi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines Boeing 777-200 penerbangan MH370 ke Beijing yang dilaporkan hilang dari radar Sabtu lalu telah masuk hari ketiga.
Namun, sehingga jam 11 malam, masih tiada sebarang petanda yang menunjukkan perkembangan positif terhadap misi tersebut.
Segala teknologi dan peralatan canggih  dari seluruh dunia telah dikerahkan dalam misi itu tetapi masih tiada hasil setakat ini.
Melihat kepada kegagalan sains moden dalam mengesan lokasi MH370, bekas ketua juruterbang 777 MAS, Kapten Noruddin Abd Majid tidak menolak kehilangan pesawat berkenaan adalah kerana kuasa tuhan.
"Dunia berada pada tahap teknologi yang tertinggi di mana seseorang berjalan di lorong pun dapat dilihat daripada angkasa dan dapat diketahui identitinya.
"Apa pun yang berlaku, sebagai orang beriman, ini adalah ketentuanNYA. Ini bukan pertama kali berlaku di mana pesawat hilang daripada udara," katanya yang dipetik pada laporan sebuah TV, hari ini.
Mengulas lanjut, beliau menyentuh tentang kehilangan pesawat itu dari radar pada ketinggian 35,000 kaki secara tiba-tiba.
"Satu dunia sudah melihat di mana sebuah kapal terbang yang berada pada ketinggian 35,000 kaki dengan kelajuan 855 kilometer (km) sejam dan kalau tak silap 14.5 km seminit melepasi pantai timur semenanjung dan baru saja hendak memasuki ruang udara Vietnam, hilang secara tiba-tiba.
"Berdasarkan kenyataan (pihak berkuasa), sebelum masuk ruang udara Vietnam, dalam kawalan positif dengan Air Traffic Control (ATC), pesawat tiba-tiba hilang terus dari skrin radar. Tidak ada kesan langsung.
"Ini mengelirukan dan satu perkara ajaib yang kita kena terima. Dunia kena terima," katanya.
Ketika ditanya soal tindakan yang boleh dilakukan, beliau berkata doa adalah senjatanya.
"Doa daripada orang-orang soleh yang dekat dgn ALLAH dan juga keluarga kerana mereka sedang beremosi. ALLAH melihatnya," katanya.
Dalam pada itu, beliau menolak kemungkinan pesawat itu meletup di udara, ekoran tiada petanda ataupun serpihan yang ditemui selepas tiga hari operasi mencari dilancarkan.
"Kalau meletup sekalipun di udara, mesti ada serpihan. Pasti. Kerana pesawat ini terlalu besar. Enjinya adalah paling besar di dunia, sama saiz dengan badan Boeing 737.
"Tapi tak ada petanda. Tak ada serpihan. Tak ada tanda pada bacaan radar, jadi, tidak mungkin," katanya.
Beliau terlibat dalam operasi membawa pesawat Boeing 777-200 itu ke Malaysia pada tahun 2002.

 p/s: aku suka dengan kenyataan bekas juruterbang ini kerana dia melihat drp perspektif berbeza. Walaupun dia adalah seorang juruterbang yg sudah tentunya lebih mempercayai mengenai sains moden kerana berhadapan dengan peralatan canggih namun dia tidak menolak rahsia Allah mengenai kehilangan pesawat MH370. Senjata umat ISLAM paling mujarab adalah DOA. DOA siapa paling makbul ketika ini adalah orang alim dan ahli keluarga yang sedang beremosi. DOA dan terus BERDOA...jangan sesekali berhenti BERDOA

raja bomoh lihat pesawat masih di tengah laut



SEPANG – Balai Ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) gempar seketika petang semalam selepas muncul seorang lelaki yang mendakwa sebagai Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP yang kononnya mampu membuat ramalan berhubung keadaan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang sejak Sabtu lalu.

Bomoh terbabit, Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zin, 80, yang berpengalaman lebih 50 tahun mendakwa berdasarkan upacara yang dilakukan selama 30 minit itu, beliau mendapat alamat bahawa kesemua penumpang pesawat terbabit dipercayai masih berada dalam keadaan selamat di satu lokasi tertentu terletak antara Laut China Selatan, Filipina dan sebuah negara asing yang tidak dapat dipastikan.

“Saya nampak pesawat itu masih tergantung di ruang udara, di tengah -tengah ketiga-tiga lokasi terbabit.”Saya tak dapat jelaskan secara terperinci soal keselamatan mereka tetapi percaya pesawat itu mungkin berada dalam dua keadaan sama ada diculik oleh pihak tertentu atau disembunyikan di alam ghaib”, katanya semalam.

Upacara ritual itu menggunakan peralatan khas iaitu teropong buluh serta bubu mata pancing sebagai simbolik untuk memperoleh alamat terkini berhubung keadaan pesawat terbabit.Ibrahim berkata, bubu mata pancing terbabit sebagai simbolik penjara di mana pesawat itu dipercayai berada dalam cengkaman pihak tertentu atau ditawan di alam bunian.

 “Kita gunakan teropong sebagai simbolik meminta anasir-anasir terbabit untuk membebaskan pesawat terbabit secepat mungkin.”Upacara yang kita buat turut menggunakan ayat-ayat suci al-Quran iaitu surah Nabi Yunus dan surah Yassin,”katanya.

Dalam upacara tersebut, Ibrahim turut mempelawa beberapa individu daripada pelbagai bangsa termasuk seorang wakil media untuk membuat ritual pembebasan dengan meletakkan bubu mata pancing di atas kepala mereka.

Menurut bomoh yang mendakwa pernah menampar buaya tembaga sehingga mati itu, selain upacara terbabit, seramai 100,000 ahli Persatuan Silat Gayung Ghaib dan Selendang Merah turut melakukan solat hajat serta berdoa semoga pesawat yang hilang ditemui dalam minggu ini.

Katanya, pihaknya sudah melakukan perkara yang sepatutnya dilakukan dan selebihnya terserah kepada Allah SWT.Beliau berkata, pihaknya mendapat jemputan daripada seseorang yang ‘penting’ untuk melakukan upacara tersebut semalam.

Ibrahim sebelum ini mendakwa pernah terlibat dalam membuat ramalan untuk kes antaranya berkaitan kes tragedi Highland Tower serta membatalkan ilmu hitam Mona Fendy agar hakim dapat menjalankan tugas di Mahkamah Temerloh, Pahang.

p/s: Kita menggunakan pelbagai cara untuk mencari pesawat MH370 antaranya dengan menggunakan bomoh dan ayat suci al-Quran. Sekiranya pelbagai cara moden sudah kita lakukan akhirnya kita seharusnya berserah kepada yang maha Esa kerana dia yang menjadikan sesuatu perkara. Namun sebagai umat Islam kita seharusnya percaya kepada perkara ghaib dan tidak menolak sekiranya kejadian ini ada kaitan dengannya. Wallahhualam...

Monday, March 10, 2014

Kita Milik DIA

 Tabahnya kamu wahai bapa, menitis air mata membacanya. Semoga masih ada harapan untuk kembali melihat anak kesayangannya. Marilah kita sama-sama berdoa moga ada keajaiban daripada Allah, Amin. 

 
Setiap yang berlaku telah ditentukan takdirnya oleh Allah. Walaupun nampak seperti buruk dan tidak menyebelahi nasib seseorang tetapi semua yang dirancang oleh-Nya pasti membawa hikmah yang lebih besar dikemudian hari.
 
Itulah kepercayaan terhadap qada dan qadar yang menjadi pegangan umat Islam.
Bagi Seman Umar, ayah kepada Khairul Amri Seman, salah seorang penumpang MH370 yang masih hilang itu, segalanya diserahkan di tangan takdir. 
 Baik atau buruk keputusannya nanti akan diterima dengan hati yang terbuka oleh lelaki berasal dari Bera, Pahang ini.
 “Kita milik Dia. Pakcik sayang sangat dengan Am, dia anak yang paling Pakcik sayang..bukanlah anak lain Pakcik tak suka tapi Am ni lain. Dia berpendidikan tinggi, paling periang, pandai mengambil hati dan manja, mungkin sebab dia anak bongsu jadi lebih sikitlah manjanya daripada orang lain.
 "Dia selalu balik kampung, selalu telefon Pakcik semua perkara dia nak kongsi malah selalu nak minta pendapat dahulu sebelum membuat keputusan. Tetapi di dalam hal seperti ini (pesawat hilang) kita tahu apa akibatnya, Pakcik sudah bersedia.
 
"Kita kena akur pada qada dan qadar-Nya, kita ni manusia, kita bukannya ada pilihan,” tuturnya tenang semasa bercakap kepada MalaysiaGazette di Hotel Everly di Putrajaya.
Khairul Amri seorang jurutera kapal terbang di Subang sedang dalam perjalanan ke Beijing untuk satu urusan kerja. 
 Menurut Seman, beliau pada mulanya hampir pitam apabila diberitakan pesawat yang dinaiki anaknya hilang kerana Khairul Amri sempat menghubunginya beberapa jam sebelum berlepas.
 “Baru saja bercakap dengan dia, tak sampai berapa jam pun, tiba-tiba Subuh ada orang telefon dan beritahu pesawat tersebut hilang. Rasa macam tengah bermimpi. Memang nak pitam tapi Pakcik kena kuat lah sebab Makcik (isteri beliau, Normah Jaafar) sudah lembik ketika itu.
 "Sekarang pun Pakcik kena buat macam biasa saja walaupun hati tengah berserabut. Kalau Pakcik lemah, macam mana? Tengoklah Makcik tu,” katanya sambil menunjukkan Normah yang sedang menangis sambil ditenangkan oleh ahli keluarga serta petugas MAS yang bertanggung jawab menjaga keluarga Seman.

Biarpun hanya berasal dari kampung, lelaki berusia 60 tahun ini tidak mudah diperkotak-katikkan dengan pelbagai cerita yang tersebar mengenai misteri kehilangan pesawat MH370 yang sudah memasuki hari ketiga.
 Katanya, beliau hanya mempercayai maklumat yang telah disahkan dan disampaikan oleh pihak berkuasa dan petugas-petugas MAS sahaja malah beliau percaya usaha mencari dan menyelamat ini akan berhasil.
 
“Setiap hari Pakcik buka internet, baca macam-macam berita. Buat apa orang luar nak sibuk? Kita bukan ada kepakaran, biar kerajaan buat kerja dia, kita ni berdoa je supaya semua selesai. Kes Air France, berapa lama boleh selesai? Kita bersabar, berdoa dan solat..itu usaha yang kita boleh buat.
 
"Ada pulak yang kata, ini ketulahan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim sebab kejadian berlaku sehari selepas beliau dijatuhkan hukuman. Siapa Anwar Ibrahim tu? Dia ada ilmu ghaib ke sampai apa-apa yang berlaku pada dia, kita pula yang menerima nasib malang?
 
"Pakcik percaya pada Allah dan rencana-Nya. Semuanya sudah ditentukan oleh Dia. Jadi, pada Pakcik, kamu tulislah apa yang nak kamu tulis. Pakcik tetap tidak akan percaya dan tegas pada cara Pakcik.
 
"Perkara dah nak jadi, Am bukan pertama kali naik kapal terbang MAS dah banyak kali sampai tak terkira tetapi sudah ditetapkan bahawa pada tarikh tersebut pesawat yang dia naiki hilang, apa daya kita sebagai manusia untuk menghalang?” katanya lagi.
 
Beliau turut meminta supaya keyboard warriors agar berhati-hati ketika mengeluarkan sebarang pendapat kerana ia akan menghiris hati keluarga penumpang-penumpang pesawat berkenaan.
 
Khairul Amri yang berusia 29 tahun merupakan anak bongsu daripada tiga adik beradik dan mempunyai seorang anak berusia setahun tiga bulan. -- MalaysiaGazette
 
Follow us: @MalaysiaGazette on Twitter | MalaysiaGazette on Facebook

Mengapa kehilangan pesawat MH370 dianggap misteri?


 
Boeing 777-200 berada di Kuala Lumpur International Airport setelah mencatat rekor dunia untuk penerbangan terpanjang non-stop dari Seattle ke Kuala Lumpur, pada 2 April 1997.

Dipetik daripada Kompas.com

Pesawat Malaysia Airlines MAS 370 dari Kuala Lumpur-Beijing hilang perhubungan sejak Sabtu (8/3/2014) jam  02.41. Nasib pesawat dan penumpang belum diketahui sehingga ke saat ini. Dalam banyak pemberitaan membabitkan luar negara menegaskan hilangnya Malaysia Airlines adalah satu misteri yang belum terungkai sehingga kini. Malah pakar dalam bidang penerbangan turut tidak dapat mencari punca atau petunjuk baru bagi mengesan ke mana pesawat menghilang. Antara beberapa fakta membuatkan pakar beranggapan ia kejadian misteri kerana:

1. Boeing 777-200 salah satu pesawat terbaik

Boeing 777-200 adalah pesawat terbaik yang  pernah dihasilkan dan beroperasi ketika ini. Bukan cuma Malaysia Airlines saja yang menggunakannya, tetapi negara luar seperti United dan American Airlines. Garuda Indonesia juga menggunakan keluarga pesawat Boeing 777, iaitu Boeing 777-300ER.

Pakar penerbangan Indonesia, Dudi Sudibyo, mengatakan, Boeing 777-200 terbang kali pertama pada 1995 dan sudah 13 tahun terbang. Tiada kemalangan dilaporkan ketika itu.


2. Malaysia Airlines salah satu syarikat penerbangan terbaik

Malaysia Airlines juga dikenali  sebagai pesawat yang mengutamakan keselamatan. Banyak pesawat, termasuk di Indonesia, dikritik kerana pemeliharaan yang kurang baik dan mengabaikan aspek keselamatan. "Saya kira ini tidak terjadi pada Malaysia Airlines," kata Dudi.

Dalam kurun ke 40 kemalangan pesawat berlaku pada 1977, dengan 100 orang maut dalam penerbangan MH653 dengan pesawat Boeing 737-200 di Johor. Penyebab kemalangan ini disebabkan rampasan kapal terbang. Pada 1995, 34 orang maut dalam penerbangan MH2133 dengan pesawat Fokker 50. Penyebab kemalangan  adalah disebabkan kesalahan juruterbang.

3. Pesawat berada terbang dalam keadaan cuaca paling baik

Fasa penerbangan paling kritis adalah ketika berlepas dan pendaratan. Di sini, juruterbang memainkan peranan penting. Kehilangan perhubungan pada Malaysia Airlines terjadi pada ketinggian 35, 000 kaki pada ketika cuaca dalam keadaan baik.

Todd Curtis, bekas juruteknik keamanan Boeing, yang diambil dari AP, Minggu (9/3/2014), mengatakan, jika pesawat mengalami kerosakan seharusnya juruterbang masih sempat membuat panggilan menerusi radio. Dudi mengatakan, apa yang berlaku kepada Malaysia Airlines kali ini mengingatkan pada kemalangan yang menimpa Adam Air pada  2007 serta Air France pada 2009.

4. Tiada signal "distress"

Dudi mengungkapkan, pesawat masa kini dilengkapi dengan alat  emergency locator trasmitter dan emergency beacon. Dua alat ini berfungsi memberitahukan lokasi pesawat  kepada seseorang.

Dia yang diihubungi Kompas.com, mengatakan, alat tersebut akan memancarkan signal sekiranya pesawat berlanggar atau terhempas. Apabila Malaysia Airlines terhempas seharusnya ada signal  distress yang dipancarkan oleh alat tersebut. Namun, ternyata, signal  itu tidak diterima oleh mana menara. Ini menjadi tanda tanya sehingga kini.

Meskipun demikian, Dudi mengungkapkan mungkin signal tidak diterima kerana pesawat jatuh terlalu dalam di lautan sehingga signal tidak sampai ke permukaan, atau signal tertutup oleh badan pesawat.

5. Arah terbang pesawat berpatah balik

Pada saat-saat terakhir terbang, pesawat terbang ke arah 25. Namun, tiba-tiba pesawat berputar ke arah 40. Penyebabnya belum diketahui. Pantauan radar menyebutkan bahawa pesawat kemungkinan berpatah balik. Namun hal ini masih belum dapat dibuktikan sehingga kini.

Sunday, March 9, 2014

Maksud surah Yasin ayat 41-42










وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ [٣٦:٤١



وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ [٣٦:٤٢]



وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنقَذُونَ [٣٦:٤٣]



إِلَّا رَحْمَةً مِّنَّا وَمَتَاعًا إِلَىٰ حِينٍ [٣٦:٤٤]


Dan satu dalil lagi untuk mereka (insaf) ialah, KAMI membawa belayar jenis keluarga mereka dalam bahtera yang penuh sarat;
Dan KAMI ciptakan untuk mereka, jenis-jenis kenderaan yang sama dengannya, yang mereka dapat mengenderainya.



Dan jika KAMI kehendaki, KAMI boleh tenggelamkan mereka; (kiranya KAMI lakukan yang demikian) maka tidak ada yang dapat memberi pertolongan kepada mereka, dan mereka juga tidak dapat diselamatkan, -
Kecuali dengan kemurahan dari pihak KAMI memberi rahmat dan kesenangan hidup kepada mereka hingga ke suatu masa. 

Marilah kita sama-sama berdoa: Ya ALLAH Ya Tuhanku  Sekiranya mereka di udara , kau turunkanlah mereka dan sekiranya mereka di laut kau timbulkanlah mereka . Kami mohon agar doa kami wahai umatMu dimakbulkan oleh mu Ya Allah. Dan ku mohon padamu Ya Allah  agar misi mencari dan menyelamat dipermudahkan. Amin Yarabbal Alamin. 

misteri pesawat hilang

cerita-cerita pelik menegnai kehilangan pesawat yang entah betul atau tidak kebenarannya. paparan hanya untuk pembacaan saja.

Temui kapal terbang selepas 35 tahun 


Selepas 35 tahun kapal terbang yang membawa penumpang seramai 92 orang hilang di ruangan angkasa dan tidak dapat dikesan oleh sebarang radar dan elektronik, ia akhirnya mendarat di Porto Alegre, Brazil dengan keadaan penumpang yang kurus kering !

Ia hilang pada 4 September 1945 dan mendarat pada 12 oktober 1980.

Teori menyatakan bahawa pesawat ini telah sesat di dimesi keempat dan ada kemungkinan telah jauh "tersimpan di Black Hole" selama 35 tahun. Para penumpang yang pulang seolah-olah tidak mampu mengingat kembali "moment" mereka ketika hilang dan tidak mempu untuk bercerita pengalaman mereka selama "disana."

 Kapal terbang muncul selepas 55 tahun hilang


Penerbangan DC-3 dari Rio de Janeiro ke Havana itu telah hilang, dan hanya muncul 55 tahun selepas itu, mendarat di lapangan terbang Bogota, Colombia, pada disember 1994. Kapal terbang tersebut membuat pendaratan tanpa menghubungi pusat kawalan trafik udara dan hampir bertembung dengan sebuah kapal terbang yang lain.

Pihak keselamatan bergegas ke lokasi, dan telah menemui sesuatu yang menakjubkan, dimana terdapat 36 rangka manusia didalamnya. Bagaimana sebuah kapal terbang yang hilang pada tahun 1939 dan muncul pada tahun 1994, membuat pendaratan selamat, dan hanya rangka manusia didalamnya?

Memetik laporan daripada Herman Guevara yang merupakan salah seorang daripada 100 orang pakar penerbangan yang menyiasat fenomena ini:

"Misteri yang sangat hebat, sejak kehilangan kapal terbang DC-3 pada tahun 1939, mereka mendarat, dan menemui 36 rangka manusia, kopi yang masih panas, dan jenama rokok Old Gold yang sudah lama tidak wujud. Salah seorang penumpang mempunyai surat khabar bertarikh 16/04/1939, tetapi telah kekuningan serta masih berbau cetakkan.

"Saya berharap agar dapat memberi penjelasan kepada fenomena ini, tetapi saya juga seperti mereka yang lain, tidak dapat merungkai perkara sebenar disebalik kejadian ini."

Selain dari mereka yang mendakwa kapal terbang tersebut telah merentasi masa, separuh dari pakar tersebut juga mempercayai bahawa fenomena ini mempunyai kaitan dengan makhluk asing (Alien), dimana secara logiknya pendaratan secara automatic adalah mustahil, dan hanya boleh dilakukan dengan menggunakan satu alat kawalan jauh yang besar untuk mendaratkannya.





 Pesawat Ditemui Setelah 70 Tahun Hilang


 Seperti yang kita tahu, perang dunia merupakan satu konfik sedunia yang memakan masa hampir selama enam tahun dan dianggarkan mengorbankan sejumlah 61 juta orang termasuk orang awam dan tentera. Semasa peperangan tercetus, terdapat sebuah pesawat perang dunia ke-2 yang hilang selama 70 tahun dan kini ia berjaya ditemui semula. Pesawat Kittyhawak P-40 tersebut adalah milik tentera British Royal Air Force dan diterbangkan oleh Sarjan Dennis Copping. Pesawat tersebut berpengkalan di Mesir semasa kempen Afrika Utara terhadap Rommel. Pesawat yang didapati mengalami kerosakan tersebut diarahkan untuk dibawa ke pengkalan lain untuk dibaiki.



Semasa di dalam perjalanan, pesawat tersebut didapati hilang kawalan pada Jun 1942 dan kehilangannya menjadi misteri.Setelah 70 tahun, pesawat tersebut berjaya ditemui semula di Gurun Sahara dalam keadaan serba lengkap seperti tidak diusik oleh sesiapa.
 
Nasib juruterbang tersebut pula dikatakan selamat semasa ianya terhempas melalui penemuan sisa-sisa payung terjunnya dan juga radio rosak yang dikeluarkan daripada pesawat menunjukkan beliau cuba untuk menghubungi pengkalan.

 Kapal hilang dari radar



Pada awal tahun 1994, sebuah pesawat penumpang Itali melintasi ruang udara pantai Afrika. Dengan tiba-tiba sahaja pesawat tersebut hilang dari radar di menara kawalan. Ketika semua petugas di lapangan terbang tersebut cemas kerana menyangka pesawat itu telah terhempas, pesawat tersebut muncul kembali di ruang udara, dan radar dapat mengesan kembali koordinat pesawat tersebut. Pesawat itu mendarat dengan selamat tanpa sebarang masalah. Namun, kru kapal dan 315 penumpangnya sama sekali tidak tahu bahawa mereka pernah “hilang”.
Perkara itu diberitahu oleh patugas di menara kawalan kepada kapten kapal terbang. Dengan kehairanan dan rasa tidak percaya, kapten pesawat berkata : “Pesawat kami tidak pernah mengalami sebarang masalah dari Manila, dan tidak ada kejadian yang pelik-pelik pun berlaku. Mana mungkin kami semua ‘hilang’?”. Tetapi yang menjadi misteri dan membuatkan mereka semua percaya mereka semua telah ‘hilang’ ialah ketika mereka semua melihat jam masing-masing. Semuanya terlambat 20 minit.

MISTERI KEHILANGAN PESAWAT MAS

Semalam negara dikejutkan dengan kehilangan  Pesawat Boeing 777-200 MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal. Namun misteri ini masih belum terjawab kerana setakat ini tiada bangkai pesawat ditemui atau tanda-tanda yang membolehkan pesawat ini ditemui kecuali tumpuhan minyak yg dikesan di perairan Vietnam. Maha besar kekuasaan Allah  berdasarkan cerita-cerita di atas (jika benar) sukar mempercayai adanya misteri kehilangan pesawat yang akhirnya berjaya ditemui selepas berpuluh-puluh tahun.
Semuanya berlaku atas takdir ALLAH, hanya DIA yang mengetahuiNYA. Berdoa saja atas pelbagai kemungkinan yang berlaku.

p/s: Mengharapkan keajaiban atas kejadian ini.

Sunday, March 2, 2014

Tersalah beri ubat


 Alor Setar: “Hati ibu mana tidak sebak apabila melihat anak yang sebelum ini sihat dan aktif berubah sekelip mata. Selain menangis setiap masa, Muhammad Nasrullah juga tidak lalu makan, malah sering muntah apabila diberi susu,” kata Nur Shazira Mohd Salleh, 23.
Menurut Shazira, dia menyedari perubahan mendadak yang berlaku terhadap anak tunggalnya berusia lapan bulan itu selepas mendapatkan rawatan akibat dijangkiti ruam di sebuah klinik swasta di Jalan Sultan Badlishah, di sini, Isnin lalu.

Katanya, selepas diberi ubat makan dan sapu dibekalkan klinik berkenaan, badan anaknya menjadi kemerahan seperti dibakar sebelum merebak ke seluruh badan. Warna kemerahan itu kemudian bertukar hitam dan menggelupas.

Selain melecur pada kulit, anaknya tidak lalu makan dan sering muntah apabila diberi susu walaupun tidak mempunyai alahan terhadap susu sebelum ini. Bimbang sesuatu yang buruk berlaku, dia dan suaminya Khairul Nizam Lebai Jusoh, 41, membawa anak mereka ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, untuk rawatan lanjut sebelum dirujuk kepada pakar kulit.

Sumber: Harian Metro 

p/s: Kalau benarlah jururawat ini memberi salah ubat kepada bayi ini alangkah kasihannya. Semoga bayi ini segera sembuh seperti sedia kala.